Upscalovací technologie ušly za posledních několik let velký kus cesty a dnes už jsou nedílnou součástí většiny velkých a malých her na PC, ale často i na konzolích. Problém však je, že ne každý titul podporuje všechny tři hlavní upscalery – DLSS od Nvidie, FSR od AMD a XeSS od Intelu. A začíná se ukazovat, že to není úplně z vůle vývojářů, ale u her jako Resident Evil 4 či Star Wars Jedi: Survivor nejspíš proto, že ostatní technologie blokuje AMD. Nové obavy tak nastaly při oznámení, že na očekávaném RPG Starfield Bethesda spolupracuje právě s AMD, což možná bude znamenat, že ve hře bude pouze FSR.
Na tohle téma se vyjádřil Alex Battaglia z Digital Foundry, podle kterého by každá AAA hra měla podporovat nejenom všechny tři hlavní upscalovací technologie, ale také generování snímků, které pomůže v případech, že je brzdou procesor, což se u nových her děje docela často.
S tím souhlasí Nico van Bentum, grafický programátor ze studia Nixxes, jež se specializuje na PC porty, postaralo se například o konverzi obou Spider-Manů a nyní pracuje na Ratchet & Clank: Rift Apart. „Všechna tři API jsou si tak podobná, že se to skutečně nedá omluvit,“ říká van Bentum na konto toho, že ne všechny hry mají DLSS, FSR i XeSS.
FSR má sice výhodu v tom, že se dá použít hned na celé řadě grafických karet od různých výrobců, ale zase se po vizuální stránce nedokáže vyrovnat DLSS, které funguje pouze na kartách RTX 20 a výše. XeSS ve své základní verzi je navíc dostupné na stejně širokém spektru karet jako FSR a například v Cyberpunku 2077 se ukázalo, že i technologie od Intelu dokáže být lepší než ta od AMD.
We have a relatively trivial wrapper around DLSS, FSR2, and XeSS. All three APIs are so similar nowadays, there's really no excuse.
— Nico van Bentum (@mempodev) June 27, 2023
spis prace na dobre optimalizaci chybi , nejaky upscaling si strcte za klobouk .. nativni rozliseni panove a damy ..
Pamatuje si někdo Nvidia PhysX? Radeon taky ostrouhal.
a pamatujes ze to nebyla nvidia physx ale az po letech ? ja mel kartu v pc nehlede na to zda sem mel nvidii a nebo amd …
Jenom dobře. Stejně to většinou chodí špatně. Buď mi příjde, že mi to ve 1440P udělá 1080P nebo ta hra trpí zase ghostingem.
Tak to je mi teda novinka, že AMD něco blokuje! Doteď to byly právě oni co přicházeli s otevřenýma standartama jako je free sync, fsr, předchůdce DX12, kde naproti tomu měla nvidia všechno zpoplatněný a omezený na svoje karty a drahý moduly v monitorech.
Nvidia ale vytvořila specifický hardware pro podporu těchto technologíí (tensor core pro DLSS) a očividně to přináší výsledky vs AMD, které spoléha jen na software. Objektivně prostě Nvidia vede co se týče upscalovacích technologií a obecně grafických karet, to je fakt. A pro mě je velká výhoda u her, co podporujou DLSS možnost antialiasingu DLAA, který je momentálně asi nejlepší hned po DSR.
nVidia investuje mnohem víc do R&D, všechny hlavní grafický technologie za posleních 23 let uvedli na trh oni (HW T&L, pixel shadery, Gsync, DLSS, DSR, HW Raytracing…), AMD vždy v závěsu. Tak mi přijde logický, že se ty inovace snaží zmonetizovat. A AMD je musí dělat otevřený, protože by ty jejich varianty jinak nikdo nepoužíval – jsou až jako druhý, a často horší.
Tohle omezování her na využívání jen FSR je ale prasárna.
Jenomže tyhle technologie jsou dobré a konkurenci se můžou rovnat, FSR je ale trash.
Stačí mít postaveny 3 rozdílné pc MASTER race sestavy a je po problému