O vylepšené verzi PlayStationu 5 už se mluví nějakou dobu a hned několikrát ji zmiňoval důvěryhodný insider Tom Henderson, přičemž mluvil o vydání na konci příštího roku. A nyní, několik měsíců po vydání původní zprávy, přišel s podrobnějšími informacemi prostřednictvím magazínu Key To Gaming.
PlayStation 5 Pro je podle něj skutečně, i přes spoustu protichůdných zpráv od jiných leakerů, stále ve vývoji a nese kódové označení Trinity, přičemž prý vzniká od začátku minulého roku. Ještě letos v listopadu by měly k vývojářům zamířit první devkity, samotné vydání konzole je podle Hendersona zatím stanoveno na listopad 2024.
A co přesně má Pro verze přinést? Henderson zmiňuje dvě čísla. To první se týká grafického čipu – 30 WGP (Work-group Processor), přičemž každá WGP obsahuje 2 CU (Compute Unit). Znamenalo by to nárůst z 36 CU u původního modelu na 60 výpočetních jednotek. O použité architektuře už Henderson nemluví, nabízelo by se samozřejmě RDNA 3. HW leaker Kepler si myslí, že by to mohlo být dokonce RDNA 3.5, které má AMD skutečně v přípravě, a to mimo jiné proto, že RDNA 3 oproti 2 (použité v PS5) nabízí jen velmi malý pokrok. Kepler zároveň dodává, že SoC, jež má PS5 Pro pohánět, nese kódové označení Viola.
Viola is AMD's codename for the PS5 Pro SoC, for those wondering 😉
— Kepler (@Kepler_L2) July 21, 2023
Druhým číslem, o němž Henderson mluví, je 18 000 MT/s, tedy Megatransferů za sekundu. Jde o efektivní rychlost paměti, která se často nepřesně udává v MHz. U základního modelu PS5 činí 14 000 MT/s, nový model by tak díky vyšším rychlostem měl přinést větší propustnost.
Procesor se v článku vůbec nezmiňuje, ale mohl by být jedním z největších vylepšení. Někteří leakeři dříve zmiňovali přesun na architekturu Zen 4 místo Zen 2, což by byl velký výkonnostní skok. Budeme si však muset počkat, jesti se takové zprávy potvrdí.
Henderson ještě mluví o cílech PS5 Pro, které mají být především stabilní FPS v rozlišení 4K, ale i jakýsi nový výkonnostní režim pro 8K rozlišení, ať už to znamená cokoli. Velmi pravděpodobně půjde pouze o marketing, protože hraní v 8K je zatím prakticky nemyslitelné a vzhledem k malému množství takových obrazovek na trhu i relativně zbytečné.
Posledním cílem je pak vyšší výkon v ray tracingu, což by mohlo být asi hlavní lákadlo pro zákazníky. Sony si už dříve zaregistrovala patent na použití speciálních RT jednotek, kde by výpočet probíhal, podobně jako to dělá u svých grafických karet Nvidia či Intel, naopak AMD pro RT stále využívá klasické výpočetní jednotky. Mluví se však o tom, že RDNA 4 by už mohlo přinést zvláštní jednotky pro RT, je to tedy dost možná něco, co by se předčasně dostalo už do PS5 Pro.
Velký otazník zatím visí nad cenou, vzhledem k poměrně ambiciózním specifikacím se nezdá, že by šlo o náhradu základního modelu, ale spíš Sony zamíří někam výš. Jak moc to bude, na to si samozřejmě musíme počkat.
Nakonec se ještě sluší dodat, že letos (údajně už v září) by měl přijít na trh nový model s odnímatelnou mechanikou, který by měl plně nahradit ten stávající. Výkon by však měl být prakticky identický.
PlayStation 5 Pro 'Project Trinity' Details And Release Datehttps://t.co/gCGRCbzJ3U
— Key To Gaming (@KeyToGamingNews) July 21, 2023
Já se musim smát pokud někdo jenom uvažuje o nějakém 8K hraní. Já se totiž musím smát pokud někdo uvažuje o 4K hraní. Jako sorry, ale na maximální nastavení se vším všudy mají i konzole problém v AAA hrách mít stabilních 30 FPS. Já bych nikdy nehrál jako PC hráč hru na 30 FPS. Je to prostě hnusná trhaná odpornost. Dodnes se prostě nedají (ať už konzole nebo PC) hrát AAA hry na 60 FPS ve 4K. Vždycky budete muset volit kompromis mezi FPS a grafikou. O Ray Tracingu ani nemluvit. I grafiky za víc jak 10k nemají velkou výkonovou rezervu při rozlišení FullHD. V mnohých hrách na těch 60 FPS bez DLSS ani nedosáhnou. Deset let tady básníme o 4K, ale kromě her jako Counter Strike apod. jsme se na 4K/60 FPS doteď nedostali. A s tím jak kontinuálně rostou nároky her se asi nikdy ani nedostaneme.
karty 3080 / 3090 a 4080 / 4090 v pohodě rozjedou 4K / 60 FPS (na ultra) někdy i 120FPS ( vysoké) záleží na optimalizaci hry … chce si to koupit lepší kartu a není problém nebo si zaplatit Ge fore now a už to taky valí 4K / 60FPS…
Já mám základní model a su spokojený slim a pro zbytečný raději počkám až na PS6 která by měla vyjít v roce 2028
Tak pokud mas puvodni PS5 tak Slim je pro tebe zbytecnej urcite ale Pro verzi bude chtit urcite hodne lidi co maji puvodni PS5
8k… jo upscale nemá hranice.
Ještě ani pořádně nevyšli žádný hry na PS5 a oni už zas trapčej s nějakým PRO
Jedna věc je výkon konzole, věc druhá je lajdáctví vývojářů her ,.
I ps5 má slušný výkon, je zajímavé že u některých her to jde a některých ne ,.
Lock na 30fps tady byl, je a bude…
Nativních 8K jim nevěřím, ale u first party her bych si dokázal představit, že vyždímají výkon z konzole pořádně. Tam bych klidně i těch 4K a 60FPS s Raytracingem i věřil. Ale co se týká third party AAA (AAAA) her, vývojáři opět oželí framerate a nechají raději 4K rozlišení s Raytracingem, ale pojede to 30 fps, max 60 fps. Borci z Digital Foundry to řekli jasně. Vývojáři mají prostě jasno, rozlišení a detaily nade vše. Framerate je prostě u nich druhořadá věc. Viz Starfield třeba. Hlavně to musí na těch konzolích vypadat pěkně,je jedno,že to jede 30 fps na quality mód nebo 60 fps na Performance mód. Proto i na PS 5 Pro uvidíme stále hry, které pojedou na 30 fps u third party her. To jestli má smysl si ji pořizovat nebo vydržet 5 let na novou konzoli nechám na vás. Za 5 let mají vyjít PS6 a nové Xboxy dle informací, které padly u akvizičního soudu MS s FTC. 😁
8k hrani looool
To vzali asi tu nejmenší a nejnenáročnější minihru na PS5, u které se jim to možná povedlo a teď se tím budou chlubit jako by to šlo u všech hrách.
Však 8k a 120 fps už deklarovali u původní PS5, takže to není nic nového 😃 Já teda v PS5 Pro pořád nevěřím, ale bude zajímavé se mýlit.
do dneska tu obcas mame na konzolich full hd a 30 fps a oni uz zase zvracej neco o 8k a 120 fps…bla bla bla…
Tak predtým bolo označenie Neo a už prišla aj Trinity.
Microsoft je strčí do kapsy 😁
Zapomněli dodat upscalované 8K. Už vidím, jak konzole rozjede hru v nativním 8K na více jak 20-30FPS.
Jelikož PS5 doteď neumí ani přehrávat 8k videa co slibují od releasu, tak to je hodně vtipné.
už aby to bylo doufám že 60fps 4k s tímto bude základ konečně
120 FPS jako standard nic? To je hlavní důvod, proč mít PC.
však těch 120fps nemáš ani na pc pokud hraješ ve 4K XD a to máš grafiku třeba za 20k což je cena 2x PS5 jenom za grafiku kolikrát , poděkovat můžeš vývojářům za optimalizace já mám nové pc za 26k a výkon ve hrách je slabší jak ps5 za 10k
Na PC si to právě nastavíš. Na konzolích máš mazanici a nic s tím neuděláš. Ať si každý může vybrat, ne?
jo nastavíš ale pak ty hry vypadají jak shit jakmile něco snížíš jako třeba textury XD
Tak jsme se dozvěděli, že neumíš skládat PC nebo nechal přesvědčit rádoby experty. Ok.