Právě dnes vyšla 3rd person střílečka Remnant 2, pokračování Remnant: From the Ashes z roku 2019. Titul se těší kladnému přijetí, ale bez problémů se samozřejmě neobešel. Jedním z těch nejvýraznějších je optimalizace, a to především na PC. YouTuber Daniel Owen Remnant 2 vyzkoušel s různými kusy hardwaru a výsledky nebyly zrovna uspokojivé.
Jednak se ukázalo, že budete potřebovat poměrně rychlý procesor, jinak vás čeká řada nepříjemných záseků. Především je ale hra velmi náročná na grafickou kartu. Na RTX 2060, jež je uvedena jako doporučené GPU, hra ve FullHD na střední nastavení kvality dosahuje frame ratu okolo 35 FPS. Abyste měli vytoužených 60 snímků za sekundu, je potřeba použít DLSS na režim Performance, což je v tomhle případě upscale z 540p. Pokud si chcete zahrát na nativní FullHD s Ultra detaily, budete potřebovat alespoň RTX 3080.
A co dovede aktuálně nejvýkonnější grafická karta na trhu v podobě RTX 4090? V nativním 1440p okolo 70 FPS, ve 4K pak přibližně 40 snímků za sekundu. I zde tedy budete potřebovat upscaling.
K optimalizaci se vyjádřili i sami vývojáři v příspěvku na Redditu, kde uvedli, že hru vyvinuli s ohledem na upscaling, který je pro hraní v podstatě nutností. Pozitivní je, že máte alespoň opravdu na výběr. Ve hře je k dispozici DLSS od Nvidie, FSR od AMD i XeSS od Intelu. Kromě DLSS upscalingu navíc titul nabízí také generování snímků.
Pro hráče na konzolích (hra vyšla pouze na ty aktuální, tedy PlayStation 5 a Xbox Series X|S) se postaralo o technické video Digital Foundry, konkrétně Oliver Mackenzie. Vizuál podle něj v některých místech sice trochu pokulhává, ale celkově hra vypadá opravdu pěkně. Jde mimochodem o jeden z prvních titulů postavených na Unreal Enginu 5. Zatímco Layers of Fear ale využívalo pouze technologii Lumen, u Remnant 2 je to zase jen Nanite, který umožňuje vysokou úroveň detailů za co nejmenší ztráty výkonu.
Na konzolích najdete celkem tři režimy: Quality, Balanced a Performance. Ten první míří na 30 FPS v rozlišení 1440p a s vyšším grafickým nastavením. Obraz se nicméně upscaluje přibližně z 1296p (pravděpodobně pomocí TSR od Epicu). Balanced cílí na 60 FPS a nižší grafické nastavení, ale stejné cílové rozlišení, přičemž interně se hra renderuje okolo 792p. Performance režim má podobné vlastnosti jako Balanced, ale upscale je ještě agresivnější, konkrétně ze 720p. Zároveň tento režim vypíná V-Sync, což způsobuje nepříjemný tearing obrazu, který nezmizí ani po aktivování VRR. Výhoda Performance režimu je odemčený frame rate při 120 Hz, ale z nějakého důvodu pouze na Xboxu Series X. Series S má pak jediný režim, jenž cílí na FullHD (upscale ze 900p) a 30 FPS.
Výkon každopádně není ideální, ani jeden z režimů není úplně stabilní. Lépe je na tom v tomto ohledu Quality mód, jenž 30 FPS relativně drží, ale i tam mohou být propady. Balanced režim dokáže být silně variabilní, od stabilních 60 FPS až po silné propady k 50, 40 či i méně snímků za sekundu.
Je to bída a grafika taky
Taky názor
V Remnantu II mám něco málo hodin odehráno a šlape to zatím od startu na jedničku a to je v dnešní době vydávání her malý zázrak. Na grafické kartě RTX 2080ti, která se dnes dá na bazarech pořídit za hubičku nebo třeba alternativa RTX 3070, jede tato hra naprosto v pohodě i na vysoká nastavení vysoko nad 60 fps. Hodně záleží na procesoru, slabý procesor neutáhne silnější grafiku, ta je pak zbytečně bržděna, silnější procesor dokáže ze starší nebo slabší grafiky vytáhnout co to jde a výsledek může být mnohdy velmi překvapivý v kladném slova smyslu, záleží i na rozlišení v jakém hrajete, ovšem platí to, že řada her dnes více zatěžuje CPU. Ano, dnešní hry vyžadují silnější hardware, nároky jdou strmě nahoru, ale má to i svá opodstatnění v podobě nároků nás uživatelů, hráčů. Před dvaceti lety nebyly nároky zdaleka tak velké jako dnes, tam se tolik neřešilo jestli hra fičí na šedesát snímků nebo třicet, prostě se hrálo na čem se dalo, ceny počítačů byly astronomické vůči tomu co uměly ve srovnání s tím co umí dnes. Tak široký výběr hardwaru co máme dnes je oproti několika letům zpátky neuvěřitelný. Crysis jedničku jsem hrál při vydání tehdy na počítači, který už se výkonem neměl kam posunout, protože nic výkonnějšího se koupit, postavit prostě nedalo. Nepočítám sli zapojení karet a stejně to nejelo plynule na šedesát snímků (co teprve 120 a více fps) a řešilo se to tehdy tak moc ? Jelo se a užívalo, protože to byla ve své době vyjímečná hra po všech stránkách, stejně jako namátkou legenda Doom a takových asi bude krapek víc. Dnešní nároky jsou zkrátka úplně někde jinde a né vždy se je podaří naplnit, záleží jen na tom kdo ten nebo ten projekt podpoří, zakoupí. Ano, hry dříve a dnes jsou v určitých ohledech rozdílné, grafika se řeší čím dál více, ale důležitá je zábava, ten zbytek už je navíc, ale jak píši, nároky se změnily a jsou zde i noví hráči, vyrůstající generace co na nás starší hráče pohlížejí s otevřenou hubou, co jsme to kdysi pařili za pixelovatý hovadiny. Na závěr si dovolím napsat, že pohled na hry se může změnit se změnou hardwaru, novější a výkonnější komponenty Vám mohou hraní nejen usnadnit, ale hlavně zpříjemnit a ne vždy musíte sáhnout příliš hluboko do kapsy, ale jak se říká, každá sranda něco stojí a kdo to s hraním myslí opravdu vážně ví, že to jinak ani nejde a změnit ? Nevím, možná …
A bavíte se u toho víc než u her z před dvaceti lety?
Po pravdě mě to baví pořád, těžko říct jestli více nebo méně, to snad ani nedovedu takto posoudit. Vždycky se najde nějaký kousek co mě potěší, není jich moc, ale dříve tomu taky jinak nebylo. Těch her před časem tolik ani nevycházelo, teď je kolikrát problém jednu hru pořádně užít a začít další, protože vycházejí příliš brzo po sobě očekávané tituly a taky maj třeba větší časovou náročnost k dohrání, new game+ a podobně, takže v podstatě mnohdy dnešní hry nabízejí větší variabilitu, často i dlc nebo módy do hry, které to ještě dokážou pěkně natáhnout, to dříve nebylo tak moc rozšířené. Ono taky s věkem příjde něco jiného, to co mě bavilo před dvaceti lety mě nemusí už tak bavit i dnes, ale jsem rád za hry z dřívějška, ty základy co staré hry postavily jsou neotřesitelné, svědčí o tom i důležitost remasterovaných, remake her, které fandové vyhlížejí stejně jako já s velkým nadšením, uvedu třeba mnou očakávaný Silent Hill 2.
A Remnant 2 ? Jo, ten mě zatím baví
Ještě uvedu skutečnost, že dříve se originální hry na konzole prodávaly za vyšší ceny než dnes a doba hraní zabrala mnohem méně času než dnešní kusy, až na několik vyjímek a o náročnosti vývoje dříve a nyní snad ani netřeba psát. V Red Dead Redemption 2 máme s holkou najeto něco přes pětset hodin, Assassíni na tom taky nejsou zrovna moc pozadu a dalo by se jistě najít spoustu dalších her, které zaberou spoustu hodin k dohrání a další navíc k úplnému zadostiučinění. Rád se vracím ke starším hrám, ale i k některým novým, protože mám většinou pocit, že jsem tomu ještě nedal vše co bych měl. Teď jsem třeba rozehrál už po několikáté hru The Medium a pořád mě to vtahuje, k Remnantu 2 je to ideální oddychovka po těžké akci i když tento postup příliš nedoporučuji a raději volím hrát naplno jednu hru a po úplném vyblbnutí jít na další, ale já si prostě nemohu pomoci.
Tomu se říká ,,umělé navýšující se nároky za účelem prodeje grafik´´ a hlavní tahák DLSS 3.
Dnešní hry jdou prudce z kopce.
A dlss 3 je důvodem proč ty hry chodí jak chodí. Každou novou generaci grafik ty hry jsou najednou náročnější, ale ty hry jsou tak graficky odporné, že to nelze nad tím ani uvažovat. Nikdy jsem nevěřil, že mě hry přestanou bavit, ale tenhle rok je totální průser co se týče her a dejte vedle sebe Remnant 2 na Unreal Enginu 5 a Crysis 3 na 10 let starém Cryenginu a řekněte mi co vypadá lepe.
Unreal sám o sobě není zrovna engine, kterej je nějak dobré optimalizovanej a to co většinou prezentujou v životě nedostaneme.
Remnant za mě graficky není vůbec pěknej. Neurazí,ale ani neoslní, ale chce to aspoň 4070 Ti, aby se to dalo hrát.
Jako mít na 3080 při vysokých detailech 75-80FPS, kde to dropuje pod 60FPS s 13600K to je trochu moc mi příjde. Tohle je jen umělé navyšování nároku her za účelem zvýšení prodejů karet. A hlavní tahák DLSS 3 degenerace FPS.
Věnuju se hrám možná posledních 15 let, ale tenhle rok silně uvažuji o tom, jestli nebude lepší se věnovat něčemu jinému nebo přejít na PS 5.
Tak to s mojí babičkou 980ti zatím na hře ušetřím, ale škoda, chtěl jsem zahrát. Čekám jen na vydání 4080ti.
Raději si zahraju Little Witch Nobeta. Taky 3d-person-view, taky střílečka, taky souls-like. A jede stabilně 60fps (a 30 na Switchi).
Na mé sestavě i5 13600Kf, 32GB Ram, SSD disk M.2 a gpu RTX 2080ti to ve full hd chroupe s dlss mířenou na kvalitu a ultra nastavení ve hře místy okolo 120 snímků, běžně pak okolo 80-100 fps. Jednička se mi líbila a na dvojku jsem se po ukázkách velmi těšil. Po pár hodinách mohu napsat, že na mě pokračování udělalo skvělý dojem, zatím nemám co vytknout. Grafika je pěkná a detailní, už jednička byla moc fajn a tady je to ještě lepší, konečně i postavy vypadají lépe, reálněji. Zaslouží zmínit i v jakém stavu se mi hry dostalo na disk, šlape bez potíží, žádné pády a technické potíže, věřím, že se vývojáři budou o hru dobře starat a my užívat.
Podle Worth a Buy to rozjede GTX 2080, nějakej starší i9 a 32 GB RAM bez problému (High s DLSS ve Full HD a místy měl i přes 100 FPS) a jeho kámoš s RTX 4090 bez DLSS 40-50 FPS, s DLSS 120 FPS (ve 4K). To mi nepřijde až tak náročný. Ale jak to u PC bývá, bude záležet na kombinaci HW, rozlišení, nastavení…
mě osobně to běží takhle -> RTX4080, 1440p, high nastavení – stabilních 80 FPS
co máš za procík ? a máš zapnutej frame gen ? já jen jestli do toho mam jít taky… Mam taky 4080, ale monitor mam 43″ 4K a fakt to nechci hrát ve 2K
i5-13600, mám tam hozený balanced mode.
No na to 4K bych řekl že ti ty FPS už půjdou pravděpodobně někde pod 50
Na optimalizaci na PC, se bohužel kašle.
Takhle to ale nemá být. Ta technologie by měla být o tom, že i na starších, méně vykonných kartách si člověk dokáže zahrát nové tituly, a ne že to bude pro vývojáře pomocná berle a vykašlou se na optimalizaci. Doporučené požadavky si představuju jinak než střední detaily kolem 30 FPS. A na tuhle grafiku, že potřebuju kartu za 20k, abych ji měl na nejvyšší detaily s FHD? Wow…
kdyby se delaly hry co nejsou narocny ale budou vypadat pekne tak by pak lidi vic vahali s koupi novych grafik
Takových her je ale málo, zvlášť v dnešní době. Dneska máš při nejlepším průměrnou optimalizaci, tedy takovou která cca odpovídá kvalitám hry, ale prostor pro zlepšení tam je. To bylo očekávání jak UE5 bude game changer, realistická grafika, na scéně miliony poligonů bez problému a dostaneme tohle. Navíc vývojáře nemusí zajímat jak moc lidé budou váhat s koupí nové grafiky.