Před pár dny se na internetu rozjela poměrně velká kauza okolo anti-tamper produktu Enigma. Vše odstartoval patch pro Resident Evil: Revelations, víc než 10 let starý spin-off slavné survival hororové série, jenž vyšel původně na Nintendo 3DS, ale později také na další platformy, včetně PC. Patch se týkal verze na Steamu, měl především opravit určité chyby, ale zároveň sám některé způsobil. Hráči začali hlásit nižší frame rate či stuttering a Capcom patch poměrně rychle stáhl s tím, že obsahoval chybu a bude vydán znova v neupřesněný termín.
Tady to nicméně ani zdaleka neskončilo, protože hráči brzy přišli na to, že patch do hry přidal již zmíněnou Enigmu. A začala davová panika. Twitteru účet PC_Focus sdílel screenshot s tím, že Enigma je malware, což se dosud nepodařilo potvrdit a je velice pravděpodobné, že šlo o „falešně pozitivní“ výsledek testu.
Hlavně ale podle všeho vůbec nešlo o screenshot testu souboru ze hry od Capcomu. Jak poukázal threat intelligence researcher Azaka Sekai ve svém videu, testovaný soubor není Capcomem podepsaný a nemá s ním vůbec nic společného. Test byl proveden už v srpnu 2022 a soubor obsahuje pouze demo licenci Enigmy.
so I guess we're spreading fake news now huh
alright let's debunk this real quickhttps://t.co/0YUwdWFmsJ
a) the executable shown in the image doesn't even belong to Capcom – all Capcom games are signed and this one isn't and doesn't even have Capcom anywhere in the executable.— 安坂星海 Azaka Sekai (@AzakaSekai_) January 12, 2024
K tomu se začala objevovat hlášení hráčů, že Capcom Enigmu přidal i do dalších her (a že nyní nefungují na Steam Decku), a samozřejmě se to neobešlo ani bez review bombingu Revelations i dalších titulů. Jak se to všechno vůbec událo?
Je třeba si říct, že Enigma by měla být softwarem ovlivňující tvorbu modifikací. Že se Capcom vůči nim nestaví úplně pozitivně není zrovna novinkou, před pár měsíci se o tomhle tématu mluvilo na jedné z konferencí věnované RE Enginu. Přednášející vývojář v ní mimo jiné mluvil o tom, že zatímco některé mody mohou být prospěšné, jiné jsou urážlivé či mohou hře jinak uškodit.
Proto v zásadě řekl, že by se kromě ochrany proti pirátství a cheatům měla řešit také ochrana proti modům. Jako důvod se často uvádí loňský incident z turnaje bojovky Street Fighter 6, kde jeden z hráčů zapomněl vypnout nude mód. Nicméně historie sahá mnohem dál.
A tady je ten problém. Ačkoli byste na mnoha místech našli, že je Enigma novinka, kterou se nyní Capcom snaží protlačit do nových i starších her, ve skutečnosti už tu s námi nějakou dobu je, jen to nikdo neřešil. Capcom ji používá minimálně od března 2023 a Enigma už přibyla do her jako Resident Evil 5 a 6, Capcom Arcade Stadium či třeba Ghost Trick: Phantom Detective.
Opravdu zdůrazňuji, že tam Enigma nepřibyla nyní, ale už dříve. Je to důležité z toho důvodu, že nyní řada lidí na internetu tvrdí (například v tomto příspěvku na subredditu Steam Deck s více než 6 tisíci upvoty), že zmíněné (a další) tituly najednou nefungují na Steam Decku či minimálně běží hůř. Pravda je taková, že tato informace není podložená absolutně ničím. Osobně jsem pro tyto účely na svůj Steam Deck OLED nainstaloval Ghost Trick a hra funguje úplně bez problémů.
Ke kauze se vyjádřil také známý moder her od Capcomu s přezdívkou FluffyQuack. Podle něj Enigma ani není v prevenci modifikací úplně efektivní. Nezabraňuje totiž přístupu k souborům (a vizuální modifikace by tak měly fungovat stejně jako bez Enigmy), ale pouze je kvůli ní těžší použít debugger, případně může být pro modera těžší udělat určité změny v kódu. Azaka Sekai pak tvrdí, že Enigma ani není DRM, jak se všude píše, ale pouze anti-tamper řešení využívající virtualizaci, podobně jako třeba poměrně populární VMProtect, který hojně využívá například Ubisoft. I u něj mimochodem platí, že pochází z Ruska (to byl jeden z dalších argumentů proti softwaru Enigma).
There's a lot of misinformation out there so I'll quickly summarize what I know:
Revelations got a very buggy patch that Capcom very quickly reverted so they could overhaul it. There's no signs of other Capcom games getting a similar patch
… https://t.co/Uvs1W7dR11— FluffyQuack (@Fluffyquack) January 12, 2024
Obecně se dá podle FluffyQuacka říct, že Capcom u nových her plánuje nejdřív implementovat Denuvo a následně ho vymění za Enigmu, stalo se tak například u již zmíněného Ghost Tricku. U remaku RE4 to ale bylo naopak. Zatímco plná verze měla Denuvo, demo obsahovalo Enigmu. A přes to pro něj modifikace vycházely. Před pár hodinami mimochodem FluffyQuack dokonce našel způsob, jak se dostat k verzi Resident Evil: Revelations s Enigmou a sám se přesvědčil, že stejně modifikace bez problémů fungují.
Co se týče údajných problémů s výkonem, zatím je na soudy brzy, ale rozhodně se nedá říct, že by byla Enigma jasným viníkem. Jak už tady padlo, loni byla přidána do několika her od Capcomu a žádné podobné problémy nikdo nehlásil. Proto bych si troufal tvrdit, že případné potíže u Revelations mohly souviset s něčím úplně jiným, ale samozřejmě nelze úplně vyloučit, že byla příčinou Enigma.
I managed to download the Revelations patch with Enigma implemented. File mods work, reading and poking memory works. I could even attach a debugger, set breakpoints, and modify code, which was something I expected to be blocked
So, yeah, very much a nothingburger
— FluffyQuack (@Fluffyquack) January 15, 2024
Závěr tohoto článku bych každopádně chtěl věnovat tomu, jak jednoduché je šířit misinformace (a záměrně používám předponu mis, protože rozhodně nemám žádný důkaz, že by šlo o záměr). Názor na DRM či anti-tamper produkty už nechám na každém, protože je mi jasné, že jde o kontroverzní téma. Není to každopádně důvod, proč si kvůli tomu vymýšlet úplně neexistující problémy, jako že hry od Capcomu nejdou pustit na Steam Decku, které vyústily až k názorům některých hráčů, že si tituly od Capcomu už nikdy nekoupí. Na základě nepravdivé informace…
Je pro mě až neuvěřitelné, jak rychle se z Enigmy stala tak obrovská kauza přes to minimum informací, které ve skutečnosti máme. Je škoda, že psaní o nějaké senzaci vždycky přinese větší pozornost, ať už je založená na čemkoli, zatímco k případnému debunku se dostane jen minimum lidí. Proto bych všechny čtenáře rád vyzval, abyste si zkrátka informace ověřovali a nevěřili něčemu jen proto, že to souhlasí s vaším názorem, v tomhle případě na DRM. Já doufám, že si z téhle kauzy vezmeme ponaučení a příště už se to opakovat nebude. Je to lekce pro nás všechny.
Je mi úplne jedno ako Capcom dôvodí pridanie DRM, faktom je, že platiaci zákazník NEMÁ ČO byť otravovaný žiadnymi nevyžiadanými ochranami! Obzvlášť pri single player a ešte viac obzvlášť u starých hier. Je moja vec, či chcem hrať s holou Jill Valentine, či chcem, aby bol Chris Redfield černoch, alebo si tam dám skin Leona, je takisto moja vec, či si tam dám cheat na nesmrteľnosť atď. atď. Hru som si kúpil, Capcom dostal zaplatené a tam to končí. Ja mám hru, ktorú sa budem hrať ako sa mi páči (pomaly, speedrun, perma death, nude mode, invisible mode atď. atď) a Capcom má peniaze, ktoré môže použiť na dividendy, alebo vývoj novej hry, ako len chcú. Ja sa nestarám čo si za tie peniaze kúpia, oni nech sa nestarajú, ako sa budem hrať.
Toto ma obzvlášť štve pri GTA IV. Mojej najobľúbenejšej časti v sérii. Spustiť tú hru je zakaždým trest boží. Milión chýb, prekonávanie Securom a aj po migrácii na R* launcher nové chyby s validáciou servera, zamknuté všetky options na minimum atď. atď. Každé 2 roky si to chcem znovu prejsť a vždy narazím na nové chyby, prameniace z „ochrany“ pred neviem čím. Presne opačný smer treba. Malo to DRM? Tak zrušiť, všetko odtiaľ vyhodiť a maximálne sa uistiť, že pod Windows 11 naša X-rokov stará hra funguje bez problémov a platiaci zákazníci nech majú plynulý „download & play“ zážitok. Som ochotný pretrpieť pol roka – rok trvajúce Denuvo, aby si „ochránili“ predaje, ale po roku to malo letieť preč z každej slušnej hry.
Jestli není problém právě v tom, že nikdo nemá dostatek informací.
Nemají je hráči, uživatelé, nemají je novináři, a nemají je dost možná ani autoři modů. Nedostatek informací (a obecně znalostí) je živnou půdou pro spekulace všeho druhu. Protože nic jiného než spekulace nemůže vzniknout. Například v článku zmiňovaný termín „virtualizace“. Kolik čtenářů a hráčů ví, co se tím myslí? A kdo ví, jak virtualizace u Enigmy, a nebo taky zmiňovaného VMProtect, funguje? Vědí to autoři, jistě, a kdo dál? Možná pár hackerů. Možná se o své znalosti podělili?
https://www.msreverseengineering.com/blog/2014/6/23/vmprotect-part-0-basics
Ano, dá se to zjistit, ale vyžaduje to hodně úsilí, času a hodně znalostí…
Žijeme v době, kdy jsme naopak zahlceni naprosto nesmyslným množstvím informací, ve kterém se jednoduše obyčejný smrtelník začne ztrácet a není v jeho silách si informace dohledat i v případech, kdy jich je více než dost, takže navrhovaný „dostatek informací“ stejně situaci nevyřeší. Ono se stačí podívat třeba na takovou Flat Earth Society. Informací o kulaté Zemi je více než dost a stejně se najdou lidé, kteří na toto téma budou spekulovat a konspirovat.
Za mě je teda teorie o ploché zemi až extrémní u některých jedinců. Takoví ti, že kteří musí jít proti proudu, ostatní považují za „ovce“, oni jako jediní znají tu pravdu a kdybys je vzal raketou do vesmíru a ukázal jim kolatou Zemi, tak ti řeknou, žes je zdrogoval a proto vidí Zemi kulatou. Tohle už ale nejsou desinformace, ale spíš nějaký mentální blok. Přitom by stačilo jen logicky uvažovat.
Ono to často právě souvisí s tím zahlcením informacemi, kdy už se člověk ve všem začne ztrácet a potřebuje si pohled na svět nějakým způsobem zjednodušit. Často pak v tom zjednodušování hledá nějakého konkrétního viníka, který stojí za všemi jeho problémy a vznikají názory typu: za všechno může vláda, za všechno může Babiš, za všechno může Kalousek, za všechno můžou Ukrajinci, za všechno může Putin, za všechno může Covid,… a tak bych mohl pokračovat. Teorie o ploché Zemi je pak asi ten největší extrém, jehož boom nastal právě v době masivního rozšíření internetu. A na těchto lidech, kteří se už ve všem začínají ztrácet, se pak moc rádi přiživují různé skupiny lidí, kteří takové nesmysly dál a dál přiživují, aniž by jim sami věřili – hlavně že z toho něco kápne.
Svět ale tak jednoduchý bohužel/bohudík není.