Následující text se věnuje převážně portu na Xbox Series X. Pokud vás více zajímá samotná hra, můžete si přečíst naši recenzi PC verze.
Tak jsem si počkal a xboxové verze Baldur’s Gate 3 jsem se dočkal. Ve hře jsem ponořený od jejího vydání několik týdnů nazpět, nahráno mám bezmála čtyřicet hodin a se svojí družinou se blížím na konec prvního aktu. Že jsem si pro „hru roku“ namísto PC zvolil Xbox Series X nelituji, to můžu prozradit hned zkraje. Přece jen ale připojím špetku dojmů a pár podrobností.
Jak to běží? Jak se to hraje?
Podobně jako na PlayStationu nabízí hra dvojici grafických režimů – quality, ve kterém míří na 30 fps a rozlišení upscaluje ze 1440p do 4K, a performance, který nabízí 60 snímků za sekundu a upscale z 1080p do 4K. Naprostou většinu hry jsem odehrál v performance režimu, který vzhledem neurazí, byť v přímém porovnání s quality režimem si rozdílu všimnete. Ani zdaleka ale ne tolik, jako třeba u Alana Waka 2. V xboxové verzi Baldur’s Gate jsem nebyl svědkem žádných znatelných propadů frameratu, hra běží krásně plynule.
Neznamená to bohužel, že se portu vyhnuly veškeré chyby. Jmenovat můžu dvě – jednu trochu otravnou a jednu velmi otravnou – které ze hry nezmizely ani několik týdnů po vydání. Mávnout rukou by se dalo nad nenavazujícími animacemi v některých dialozích. Především se tak děje v táboře při rozmluvách s družinou. Horší už jsou pády hry, které zažívám každých několik málo hodin. Nejčastěji se hra vypíná v soubojích, což je při jejich délce a komplexnosti obzvlášť nepříjemné. Na PC měl pády řešit patch, opravy na Xboxu jsou zřejmě stejně jako datum vydání zpožděné.
Kompletní přepracování pro gamepad nabízí hned dva způsoby pohybu.
Technické okénko uzavřu zmínkou loadingů, které jsou stejně jako v případě PS5 verze na dnešní poměry docela dlouhé. Ne tolik jako na konzoli od Sony (klidně přes 30 sekund), ale hodnoty se mohou přiblížit dvaceti sekundám. Naštěstí ve hře samotné je loadingů minimum a díky funkci Quick Resume na Xboxu se jim vyhnete i při začátku dalšího herního sezení.
Příjemným překvapením bylo pro mě ovládání na gamepadu. Nejde o nic nového ani pro CRPG, ani pro Larian a koneckonců ani pro Baldur’s Gate 3. Přesto se myslím sluší zmínit, že až na obzvlášť zapeklitá místa, jako je inventář, je ovládání bezproblémové. Kompletní přepracování pro gamepad nabízí hned dva způsoby pohybu. Výchozí je přímé ovládání postavy na analogové páčce, stiskem levého analogu se dá plynule přepínat do přesnějšího režimu podobnějšího ovládání myší. Nedá se říci, že bych si jednu z variant oblíbil více, střídám je podle potřeby. Prohledávání interiérů a sbírání předmětů usnadňuje schopnost jakéhosi radaru, který nabídne místo vyzobávání v prostředí přehledné menu. Podobně intuitivní jako pohyb je třeba přepínání postav, výběr akcí a mnohé další.
Obavy vyvráceny
Že jsem si v Baldur’s Gate 3 včera povídal s krávou, je další z jasných důkazů toho, že v téhle hře je možné opravdu všechno. Nemá cenu opakovat slova chvály z řady recenzí včetně té naší. Ani výtky. Že občas zazlobí kamera nebo pathfinding se také dočtete všude možně. Pravdou je, že jsem měl z rozhodnutí vývojářů zpracovat hru kompletně podle pravidel Dungeons & Dragons docela strach. A jediné, co mi způsobuje trápení, je nutnost pokaždé si vybrat, kterému z desítek úkolů a příběhů se věnovat.
Autentičnost směrem ke stolním hrám na hrdiny se pozitivně projevila nejen v dialozích a vyprávění, ale také v souboji, kterého jsem se obával obzvlášť. Sázka na tahový souboj byla riskantní, a i v mých očích se vyplatila. Střety jsou dlouhé, ale nejsou zdlouhavé. Poskytují navíc možnosti, které byste v dřívějších dílech nebo jiných CRPG hledali těžko. Nacházet nejlepší buildy a komba je další rozměr Baldur’s Gate nad rámec řečeného.
Baldur’s Gate 3 zůstává přes nedokonalosti technického rázu i na Xboxu jedním z nejzářivějších herních klenotů letošního roku. Na PC a PS5 se hra těší od vývojářů z Larianu řádné péče a dá se očekávat, že i na Xbox dorazí nutné opravy. Jediným klíčovým problémem jsou ale popisované pády, nic dalšího vám hraní nezkazí.
Díky za informace. Rozhodl jsem se hře dát šanci po veškeré chvále a ocenění co všude získala. Slyšel jsem, že na Xboxu hra trpí nebo trpěla problémem s ukládáním uložených pozic, kdy je prý hráčům kompletně mazala. Snad je to již opravené.
Prý na tom pracují, ale oficiálně myslím v tuhle chvíli opraveno není. Já jsem se s tímhle problémem nesetkal.