Will Wright a jeho Maxis jsou skuteční žánroví chameleoni, kteří se snad nezaleknou téměř ničeho. Ale dnes recenzovanou hru by od nich asi čekal jen málokdo. Posun od Simíků a mírumilovného Spore ke krvežíznivému akčnímu RPG je totiž opravdu velký. Nic na tom nemění ani fakt, že na principech druhého zmiňovaného dnes budeme stavět.
Spore totiž byla hra, jež předběhla svou dobu. Nyní si ale autoři řekli, že čas již uzrál, a tak je ta správná doba zkusit jeho koncept znovu. Tentokrát však s příměsí různorodých hratelnostních prvků, které mají z úchvatného editoru příšerek udělat něco více, než jen zábavu na pár minut. Takže jak se tohle snažení podařilo?
In galaxy far, far away…
Bohužel hned ze začátku musím tak trochu kritizovat. Příběhové pozadí sice není vyloženě tragické, nicméně tím hlavním, co nás u monitoru udrželo, také nebylo. Prostě se jen tak plavíte na svém futuristickém plavidle a jako hrdinný konstruktér cestujete širým vesmírem a likvidujete ohavné experimenty předchozích generací. Aspoň se nejedná o nic složitého na pochopení či dokonce něco rušivého, ale naopak jednoduše zdůvodňuje premisu celé hry.
Říká se, že v jednoduchosti je síla. A svým způsobem to Darkspore potvrzuje. Volí totiž naprosto jednoduché, ale funkční příběhové pozadí.
Ty, kteří stále ještě doufají v něco hezkého, barevného a klidného upřímně lituji, protože dnes zůstanou o hladu. Ale vlastně né tak zcela, protože nápaditý, hezký a někdy i barevný svět Darkspore rozhodně je. Díky cestování z jedné planety na druhou se okolí stále mění a leckdy se nad nápaditostí struktur, jež tvůrci vymysleli, podivíte.
Bujnou flóru plnou roztodivných tvarů a barev střídají nehostinné skály protkané futuristickými můstky a stavbami. Své si najde opravdu každý. Možná jen trochu zamrzí, že prostředí si časem asi moc všímat nebudete, jelikož je sterilní až běda a chabé pokusy s masožravou kytkou nebo sem tam poletující pyl to nezachrání. Navíc se po pár hodinách v náručí tohoto světa nevyhnete déjá vu a stále častěji si budete říkat, tady už jsem přece byl.
Další Diablo
Naštěstí je lehce repetitivní prostředí rozbíjeno akční hratelností. Kdo řekl, že je Darkspore jen převlečené Diablo, nebyl daleko od pravdy. Kouká se na to z vrchu a ovládá především myší. Hlavní náplní pak je bezhlavé vybíjení velkých počtů nepřátel, ale že je to po čertech zábavné masakrování.
Tedy, jak se to vezme. Pokud jste na to sami, tuhle hru doporučujeme nebrat. Hratelnost se totiž v tomto případě až nepříjemně rychle proměňuje jen v tupé klikání a chození. Za to s přáteli je to jiná káva. Lidský element dělá z naprosto primitivní myšlenky a jednoduché hratelnosti něco zábavného a zaručuji vám, že bavit se budete sakra dlouho. Síla této složky tkví hlavně v kooperaci mezi jednotlivými postavami, nebudete se tedy téměř nudit.
Co je v jednom stereotyp je ve skupince krystalická zábava.
Navíc se Darkspore snaží celou hru co nejvíce zjednodušit a otevřít ji tak i víkendovým hráčům. Ať už je to naprosto pohodovým ovládáním či barevným a přehledným menu, v němž by tápat neměl ani ten největší zmatkář. Hra vám vyjde vstříc, i když jste naprostý začátečník. Interaktivní režisér upraví obtížnost přímo za pochodu právě na vaši úroveň. Navíc se před každou úrovní přesně dozvíte, co na vás čeká a můžete se tak i adekvátně připravit.
Tedy pokud máme čím. Zde totiž do hry vstupuje někdy dost otravný prvek náhody. Za každou zabitou potvoru dostanete zkušenosti a sem tam i nějaký ten předmět k vylepšení příšerek. Ale když stále nic a nic nepadá, začne to být otrava. Ještě lepší je, když padá něco, co dalších deset levelů ani nemůžeme použít. Nejpalčivěji je pak tento efekt vidět, když hrajete sami.
Představivosti se meze nekladou
Prozatím jsme si však představili pouze polovinu hratelnosti. V té druhé zužitkujeme bodíky a předměty nasbírané během pobíhání po úrovni. Ano, někteří již správně myslí na editor příšerek. Ten je skoro do puntíku okopírován z původního Spore, kde tvořil téměř celou hru. To znamená, že se vyřádí opravdu každý a možností je požehnaně. Tedy zas až tak volné to není. Naopak jsme byli zjednodušením některých prvků lehce rozladěni. Ale co naděláme, pojďme vzít za vděk aspoň to, co máme.
Z kraje si vyberete jednu z pětice ras. Na výběr jsou organičtí Bio, robotičtí Cyber, napůl mrtví Necro a jde se dokonce tak daleko, že se najdou i takoví, kteří umí ohýbat čas a prostor (Quantum) či dokonce jedinci s plazmou místo krve. Navíc se ještě jednotlivé charaktery rozdělují podle povolání. Chcete mít mrštné útočníky, těžkopádné tanky či odstup si držící střelce?
I přes menší množství možností je editor stále suprový a svoji příšerku si vytvoří naprosto každý.
Již to představuje širokou paletu různých kreatur a tudíž i herních stylů. A teď si představte ty možnosti, které máte s dalšími předměty, které můžete na postavy přidat. A že je jich požehnaně. Navíc se všechny dají zvětšit, zmenšit či dokonce deformovat a samozřejmostí je změna barvy a vzoru. Nutno ale zmínit, že představa autorů o sci-fi se zasekla někde před dvaceti lety. Jak jinak si vysvětlit plazmová děla a mechanické kanóny vedle magických žezel, mečů a bůhví čeho všeho ještě.
V konečném důsledku tak za chvíli vytvoříte šílené stvoření, které sice bude většině připadat ohavné, ale je vaše a důležité je, že je po čertech silné. Výslednou sílu a tím i level postavě určují předměty, které jí do vínku dáme. Dostáváme se tedy zase k nepříjemnému mechanismu náhody.
Ve třech se to lépe táhne
Naneštěstí jednotlivé rozdíly mezi třídami nejsou až tak velké a většinou tedy hratelnost spočívá jen ve správném načasování a aplikaci speciálních schopností. Ty jsou vcelku komplexní a asi se dají považovat za jediný větší odlišovací prvek mezi nimi. Navíc jsou některé pro celou partu sdílené. Ach, my to ještě nezmínili! Do hry každý hráč vyráží s týmem o třech příšerkách.
Rozhodně skvělá myšlenka, která hru zase činí trochu nepředvídatelnou. Lze si tak namixovat tým přesně podle vašeho stylu hraní, ale přihlédnout klidně můžete i k estetické stránce věci. Už ve hře jednoho hráče se to tváří děsně komplexně, ale v multiplayrové složce se tento prvek dostává na zcela jinou metu.
Někdy záleží i na kvantitě.
Jak již napovídá titulek o řádek výše, technicky se v Maxisu nevytáhli, ale ani to přílišně nezbabrali. Během samotné hry se bugy objevují spíše výjimečně a kromě dvojího zamrznutí hry jsem problémy nepostřehl. O poznání horší už to však bylo u matchmakingu. Nejen, že je čekání někdy dosti dlouhé a otravné, ale celkově působí dost chaoticky a často ani nevíte, která bije.
Zábava, ale s výhradami
Když si uvědomím, že jsem od hry v podstatě nic nečekal, příjemně překvapila a svým způsobem si mě i získala. Obzvláště ve více lidech se rozhodně jedná o skvělou zábavu na dlouhé jarní večery. Koncept Spore zde konečně dostal nějaký pádný smysl. Hratelnost je svižná, a pokud vám nevadí trochu stereotypu, rozhodně nemůžete šlápnout vedle.
Naopak si nejsem jist, jestli hru doporučit pro offline režim. V jeho případě totiž na hráče doléhá frustrace ze stále se opakujících principů a náhodného systému odměn v plné míře a slabší jedinci by to nemuseli ustát. Proto by si také měli z výsledného, lehce nadprůměrného hodnocení nějaký ten bodík srazit.
Recenze
Darkspore – temnota útočí
Rozhodně překvapení, které jsme nečekali. Všechny prvky mají své pevné místo a jako celek to nikde neskřípe. Příště snad jen bez toho stereotypu.
Líbí se nám
- barvité a zajímavé prostředí
- editor příšerek
- uživatelská vstřícnost
- svižná akční hratelnost
- hra více hráčů
Vadí nám
- katastrofický matchmaking
- pro jednoho nudné
- trochu omezený editor
ZE TĚLA
GRAFIKA DOBRÁ ALE ŠKODA ŽE NEVIDÍTE ŽE TELA A Z VRCHU A TO PODLE MNE UPLNĚ UDĚLALI BLBĚ

Diablovka
Když se sejde vážně dobrá parta lidí, s kterými jsi třeba již hrál i jiné hry. Rychle na stereotyp a nudu zapomeneš. Hlavně na to je taky hra určena, což jsem ostatně napsal.
Hrál jsem betu a mám rozporuplné pocity. Ta hra má sice téměř vše, co by kvalitní Diablovka měla mít, ale je to prostě tak nějak špatně zkombinované a ve výsledku je to nuda. Hrozně stereotypní, mohlo by být více RPGčkové…mě se to nelíbilo, 7/10 je ještě pěkné hodnocení. Jednoduše – originální a jiné, ale tím to končí. Něco jako Magicka. Tam byl zase zajímavý systém kouzlení, ale jak se to člověk naučil, byla to strašná nuda.
Ale jinak editor, i prostředí vesmírného plavidla je k vidění i v trailerech, takže kdo po tom touží, může se kouknout tam.
Pravda, beta skončila 2 dny před releasem, vzhledem k tomu že lisování, balení, rozvážení krabic. . trvá cca měsíc, tak tam změny z posledních dní bety nebudou. – Spíš očekávám updaty. – Byla by škoda, kdyby kvůli nedotažení základních MP prvků hra propadla.
Ano, recenze je skutečně dělána z bety. Ale jelikož to tak samo doporučilo EA, neviděl bych zase tak převratné změny v plné verzi. Beta skončila dva dny před vydáním a ze zkušenosti z jiných, takto pozdních testů, nepředpokládám převratné změny. Dokonce bych se nedivil, kdyby krabička obsahovala to samé.
Hrál jsem Betu, celkem originální koncept se mi líbí, to že se odemykáte postupně hrdiny, vylepšujete je a tvoříte z nich squady. Single je nuda, co-op mě bavil. – Bylo tam dost věcí co bych změnil, ale nějak jsem jim to nestihl poslat, beta skončila. – Záleží teď kolik toho ve finální verzi upravili, doufám že chat, a celý ten matchmaking nebyl ideální. – No a pak kolik je tam vlastně map, protože v betě to bylo jen do 15 lvl a myslím 12 map, takže se to dost opakovalo. . Poslední příšerky jdou odemknout pokud si pamatuji na 100. lvl —-Pokud tam bude spousta map tak to bude dobré, jsem zvědav jak to ve finále dopadne. Jinak mě hra ani jednou nespadla, nezasekla se, a připojil jsem se vždy. —-Ptám se, zda je tato recenze psána z dojmů z Bety? – Pokud ano, určitě tě bych to v textu uvedl. Stejně jako bych přidal obrázky z editoru a sekce lodi Arsenal, kde tvořím squady, odemykám nové příšerky. – To jsou myslím stěžejní prvky hry.
mě právě v průběhu bety často padal internet takže se mi nepodařilo k nikomu připojit a když jsem hrál sólo tak to taky moc dlouho nevydrželo
Wolf-Cz: jako to chápu ale zajímá mě spíš jestli při tom musím být online
To stejné co se dá dělat online, můžeš dělat i sám.
ono to teda nakonec má offline režim? ? ? Když jsem se v průběhu bety ptal tak mi tvrdili ze to bude jenom online a ze to v rámci anticheat režimu ani nebude.