Recenzovaná verze: PlayStation 4
Pokud jste se na hru těšili, možná jste četli moje dojmy z hraní dvou úrovní na letošním Gamescomu. Dojmy to byly veskrze pozitivní a až na strach z umělé inteligence vlastně nebylo ukázce co vytknout. The New Colossus ale staví krom hratelnosti také na příběhu, takže až s plnou hrou jsem si naplno užil vše, co tahle novinka od MachineGames přináší.
Terror Billy osvobozuje Ameriku
Příběh logicky navazuje přesně tam, kde skončil a brzy nás zavede do nacisty ovládané Ameriky. To je něco, co autoři chtěli ztvárnit už dříve, ale je velmi dobře, že svou nedočkavost udrželi na uzdě. The New Order představil všechny členy odbojářské skupiny Kreisau Circle, která sídlí na ukradené nacistické ponorce Eva’s Hammer, a pokračování se tak může naplno vrhnout do svižného vyprávění příběhu, kde už není třeba zaobírat se vedlejšími postavami a ztrácet drahocenný čas jejich představováním. Příběh se totiž kromě snahy osvobodit Ameriku a tím i svět od nacistické náplavy zaměřuje také na samotného Blazkowicze, který si ve hře projde několika proměnami, jež nechci blíže specifikovat. Rozhodně je ale na co se těšit.
Musím pochválit jistou konzistenci příběhu, která je u podobných her více než důležitá. Když už jsem měl pocit, že začínají kormidla vyprávění mířit špatným směrem, hra mě okamžitě konejšivým způsobem usadila zpět do židle. Autoři si s vámi sice nehrají tak nonšalantně jako třeba vývojáři Get Even, ale zajímavou úlohu hrají ve vyprávění příběhu sny a představy. BJ sám o sobě prožívá těžké období, protože úraz, který se mu stane na pomezí současného a předchozího dílu, se zdá být fatální. Nemá však chmurné představy ani tak z toho, že by už nemohl nakopávat nacistické zadnice. Bojí se toho, že jeho těhotná Anya bude muset jeho potomky vychovávat sama. Dočkáme se také několika flashabacků, které představí útržky z dětství hlavního protagonisty, jež vrhnou nové světlo na vývoj jeho postavy.
Jednou je málo
Příběh má však ještě další specifikum. Hráči předchozího dílu si jistě vzpomenou na nepříjemnou volbu, kdy jste se museli rozhodnout, kterého člena odboje obětovat. Volba mezi Fergusem a Wyattem se v novém díle opakuje. Na začátku hry se musíte znovu rozhodnout, koho obětovat, což bude mít vliv na zbytek příběhu. Samozřejmě ne nijak zásadní, ale změní se tím složení osazenstva vaší ponorky, takže bude jiných mnoho konverzací, a i většina příběhových filmečků bude mít jiný průběh a vyznění. Komu by to navíc bylo málo, každá z příběhových linek nabídne jinou zbraň – Laserkraftwerk za Ferguse, Dieselkraftwerk za Wyatta. Názvy hovoří za vše.
Pokud by mírně odlišný příběh pro vás nebyl dostatečným lákadlem, zhruba v polovině hry dostanete na výběr ze tří vylepšení, která mohou značně odlišit váš způsob boje. Můžete dostat speciální brnění, díky kterému se dokážete protáhnout menšími otvory, vyztužení pro hrudník a ramenní klouby, takže budete schopni prorážet slabší překážky a stejně tak nepřátelské kosti, nebo teleskopické boty. Ty vás dostanou na doposud nedostupná místa a také přinesou nové možnosti boje. Specifik těchto brnění je daleko více, ale můžete si zvolit pouze jedno, respektive vedlejší mise na Eva’s Hammer vám dovolí využít ještě jednu další speciální výzbroj. Odlišné schopnosti však do značné míry mění vyznění herního zážitku z druhé poloviny hry, a tak spolu s dvojitou příběhovou linkou vytváří úrodnou půdu pro znovuhratelnost, nemluvě o vedlejších úkolech na Eva’s Hammer.
Zabíjení nácků na sto způsobů
K ruce budete mít samozřejmě několik historicko-futuristických zbraní, přičemž každý kousek půjde vylepšovat. Jde třeba o větší zásobník, průraznější náboje nebo hledí. The New Colossus nabízí sedm zbraní, které můžete nosit u sebe, plus tři těžké, které získáte od padlých protivníků. Jakkoli se toto číslo nemusí zdát vysoké, ve výsledku mi bohatě stačilo, protože budete mít vše od pistolí a automatických pušek na blízko i na dálku až po brokovnici. Jak je u série zvykem, v zásadě se jedná o dobové zbraně, které ale technologicky vyspělí nacisté značně vylepšili.
„Hra samozřejmě nabízí možnost vzít do každé ruky jednu zbraň, což je jedna z výsostně zábavných funkcí, které série nabízí.“
Novodobý Wolfenstein od MachineGames si drží charakteristickou přímočarost a ani The New Colossus nefušuje do ostatních žánrů. Vylepšování zbraní je velmi jednoduché, přesto funkční, a podobně jsou na tom také perky, kterých je celkem 18 a rozhodně se vyplatí je sledovat. V mnoha případech vylepšují vaši postavu značným způsobem, ať už jde o regeneraci zdraví nebo lepší střelbu od boku, kterou si vylepšujete přesnými zásahy do hlavy. Nutno zmínit, že hra samozřejmě nabízí možnost vzít do každé ruky jednu zbraň, což je jedna z výsostně zábavných funkcí, které série nabízí a ani v tomto případě nejde o nic jiného než o čirou akční zábavu.
Větší a lepší, jak už to tak bývá
The New Colossus sice pokračuje ve vyšlapané cestičce předchozího dílu, ale v mnoha ohledech ho předčí. Potěšilo mě daleko rozmanitější prostředí, které je o něco více otevřenější a celkově podporuje pompéznost nacistů. Kromě ponorky Eva’s Hammer se podíváte třeba do nacisty ovládaného New Orleans, rozbombardovaného Manhattanu a chybět nebudou ani futuristické tajné základny, jejichž prozrazení názvu či umístění by bylo velkým příběhovým spoilerem.
„Level design působí nejen velmi hezky, ale především také funkčně.“
Hratelnost je opět velmi svižná a skvěle ji dokresluje hudební doprovod. V tomto ohledu se The New Colossus hodně podobá třeba poslednímu Doomu, což chválím. Nicméně stealth přístup má také své místo, a pokud hrajete na vyšší obtížnost, jde o místo zcela nepostradatelné. Je potěšující, že v tomto směru funguje umělá inteligence velmi dobře. Vidí vás jen tehdy, kdy vás vidět opravdu má a zároveň pokud se šikovně schováváte, nepřítel nic netuší. Rozestavení vojáků dává jasně najevo, že design úrovní je tomuto přístupu hodně nakloněn, navíc je možné řešit obtížnější pasáže vždy alespoň dvěma způsoby. Level design tak působí nejen velmi hezky, ale především také funkčně.
U nepřátel ale ještě chvíli setrvejme. V zásadě jim není moc co vytknout, přesto nejsou úplně dokonalí. Umělá inteligence funguje dobře a nutno dodat, že jsou skvěle rozpohybovaní a vypadají dost hrůzostrašně. Několikrát se mi však stalo, že se zasekli bezvládně v prostoru a jen čekali na popravu. To se stalo celkem třikrát a výsledný zážitek to nijak výrazně neohrozilo, mají však ještě jednu špatnou vlastnost. Jakmile vás nepřítel zmerčí, všechny jednotky v úrovni na vás postupně nabíhají. Pokud se někde vyloženě „zakempíte“, postupně přijdou i samotní velitelé, které je třeba vždy zlikvidovat.
Občas se ovšem stane, že jeden z vojáků se někde zapomene a prostě jen stojí na místě, aniž by vás hledal. Problém nastává v misích, kde je s vámi ještě další člen odboje a následující postup je vázán na skript, který spustí kompletní vyčištění úrovně. Stalo se mi tak, že po utichnutí boje (to indikuje i změna hudebního podkresu) jsem se vydal zpět k parťákovi, který zatím kutil něco u nacistického počítače, ale náhle byl pryč. Počítač nikde, parťák nikde. Už jsem byl ale s touto chybou obeznámen, a tak jsem se vydal projít celou úroveň a opravdu jsem našel jednoho zapomenutého nacistického benjamínka. Po rychlé popravě jsem se vrátil na místo a hle, parťák už zase vesele ťukal do klávesnice a čekal na můj příchod.
Wolfenstein jak má být
Věřím, že se jedná o chyby, které opraví hned první patch, podobně jako divné vypadávání zvuku, které se mi stalo téměř pokaždé, když mě nepřátelský pes srazil k zemi. Pokud dám ale stranou výše zmíněné nedostatky, které jsou v rámci celé hry více než marginální záležitostí, hratelnost samu o sobě lze jen chválit. Hra zvládá skvěle stealth i samotnou akci a je na každém kroku vidět, že v tomto ohledu dostojí The New Colossus odkazu svých předchůdců. Například u exekuce sekerou na blízko je možné drobně se pootočit na libovolnou stranu a zároveň tak cílit dalšího nepřítele.
Příjemným lákadlem je i opětovné hraní, které vybízí minimálně k ještě jednomu návratu k příběhové kampani. Tu se mi podařilo projít za deset hodin a několik málo minut, bude však hodně záležet na zvolené obtížnosti a také na tom, jak moc času věnujete objevování nejrůznějších zákoutí ponorky Eva’s Hammer. Rozhodně doporučuji vyvarovat se prvních dvou stupňů obtížnosti, pokud nejste úplní benjamínci nebo pokud netoužíte po bezduchém rambo stylu. Při těchto obtížnostech se všude válí náboje či lékárničky a vykukování zpoza rohu není absolutně potřeba. Eva’s Hammer navíc poskytuje další dávku vedlejších misí a rozhovorů s posádkou a především vražedné mise, ve kterých se vrátíte do již navštívených úrovní, abyste zavraždili nacistické pohlaváry. Jejich polohu zjistíte pomocí Enigmy, jejíž kódy v průběhu hry sbíráte. Snad jen to dešifrování by mohlo být o něco jednodušší, každý nepovedený pokus vám totiž sebere nasbírané kódy.
Třešničkou na dortu je pak vizuální zpracování. Testoval jsem na PS4 Pro a za celou dobu jsem nezaznamenal problém se snímkováním či další technické nedostatky. Pochválit je navíc nutno celkové zpracování, a to jak exteriérů, tak interiérů. Kvalita textur je více než vysoká a světlo se stíny pracují přesně tak, jak bychom si přáli. Výsledkem je tak nejen krásné vizuální zpracování, ale také skvělá atmosféra, kterou tím hra dotváří.
Wolfenstein 2: The New Colossus koupíte na PC, PS4 a Xbox One v našich obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.
Recenze
Wolfenstein 2: The New Colossus – jak by vypadala Amerika pod nadvládou nacistů?
Pokračování ve velkém stylu. Skvělá hratelnost, nechutní nácisté a trýznivé vyobrazení světa, ve kterém nacisté ovládli Ameriku. Dobrý příběh byl nutností, ale jeho členitost a vedlejší linky vás dost možná překvapí.
Líbí se nám
- skvělý příběh
- chytlavá hratelnost
- skvělé audiovizuální zpracování
- znovuhratelnost
Vadí nám
- problémy se zasekáváním nepřátel
Něco pro redakci: MachineGames shánějí síťové programátory, takže je dost pravděpodobné, že Wolf 3 bude mít multiplayer (bohužel asi kvůli slabším prodejům dvojky) : [ odkaz ]
Stejně tak producent potvrdil, že všichni v MG nového Wolfa chtějí, ale ještě se na něm nezačalo dělat.
Škoda, že toto tam nebolo do hry zakomponované. [ odkaz ] A ja som to tak čakal, že to tam nájdem, keďže to bolo v trailery.
Tak dohrano , je to neskutecna jizda od zacatku do konce, soundtrack je mistrovskej a song v titulkach nema chybu.
[ odkaz ]
Odpověď na komentář uživatele
Behavioralista
Sem to mel upresnit
to fuj bylo mireno na …. za hubičku. 
Odpověď na komentář uživatele
Lazy
Co fuj? V Německu cenzurovaná verze 59, 99 euro. Jsem schopen sehnat anglickou necenzurovanou verzi za 19, 99 euro. Nabízel jsem COD: WW2, nikdo nechtěl, tak jelikož měli dost objednávek tak jsem sebral jednu kopii pro sebe zadarmo. To víš, odepíšou do nákladů.
Odpověď na komentář uživatele
Behavioralista
Ale fuj
Odpověď na komentář uživatele
Jamajčan
Si ju kup. Nebo mi napiš do zpráv a já ti ji seženu za hubičku.
Odpověď na komentář uživatele
Jamajčan
jen tak na okraj co prestat psat ty sve otazky stejne do obou podcastu je to trochu nuda
Bude někdy soutěž o tuto hru? ? ?
Odpověď na komentář uživatele
Alphonse800
Neskutecna skoda. Jeste, ze uz mam dohrano. Clovek aby se bal se vratit. Pamatuju, kdyz jsem W3 hral na puvodni PS4. To byl taky rachot. To jsem jim ale tak nejak prominul. Ale od Procka bych cekal lepsi optimalizaci. : / BTW meli na to tolik casu.
Odpověď na komentář uživatele
Duuku
Ale on má pravdu. Konzole jsou primárně určeny pro lidi, kterým nebude vadit, že je to uzavřená platforma. Můžeš snad upgradovat třeba procesor nebo RAM? Ne.
Existuje konkurence pro PlayStation Store nebo Xbox Marketplace? Ne.
Chceš používat K+M? Musíš si koupit drahý Xim 4, který se v multiplayeru považuje za cheating.
Nechceš platit za multiplayer? Smůla.
Chceš crossplay s ostatními platformami nebo zpětnou kompatibilitu/emulaci? Doufej, že to Sony nebo MS dovolí.
Tak to prostě je, a konzole této generace se prodávají po desítkách milionů, takže tyhle faktory očividně pro velkou část lidí roli nehrají.
Labigmek mu jako jediný dal alespoň nějakou odpověď. Ten tvůj komentář nevyvrací ani jedinou věc, co napsal on. Jak by taky mohl. Fakt je, že podpora klávesnice a myši na konzolích je mizerná, takže pokud chceš hrát s klávesnicí a myší, tak by sis měl postavit PC, nebo počítat s tím, že na konzoli si zahraješ pravděpodobně jenom na gamepadu nebo volantu popř. PS Move, Kinectu atp. Je potom na tom člověku, aby si ujasnil, jak moc mu na takových věcech záleží, než si ten systém pořídí, aby pak nelitoval koupě. Tím, že budeš umlčovat někoho, kdo mu řekne něco negativního o té platformě, jenom škodíš tomu spotřebiteli.
Odpověď na komentář uživatele
Konzole jsou pro lidi co nechtějí mít možnost volby. U tohoto sem se popadal smichy za bricho dobrych 10 minut…. Proste nazor cloveka co jak sam pise hraje jen na PC a konzoli videl maximalne tak nekde ma obrazku. A ano hraju jak na PS4 tak i na PC, tyhle vase zabomysi valky co tu pod recenzi vedete vazne nechapu.
Odpověď na komentář uživatele
Aleš
Přesně tak. Před posledním patchem konzole tichá jak myška, po patch 1. 51, děs.
Odpověď na komentář uživatele
jacks1108
Vydrž až dokonca. Tiež som ju mal v zuboch. Určitá satisfakcia nastane.
Odpověď na komentář uživatele
jacks1108
Me nevadi a ani se ji nedivim- za to co prozila…