Polské studio 11 Bit si díky hře This War Of Mine našlo svůj styl a segment herního trhu, který je mi osobně velmi blízký. Jsou to velmi dospělé, pochmurné a melancholickým způsobem dojemné příběhy obyčejných lidí, vystavených strašlivé zkáze. Frostpunk vám loni svěřil do rukou skupinu dělníků a inženýrů, kteří se zoufale snažili vystavět osadu okolo obřího parního generátoru, než je smete devastující návrat doby ledové. Fascinující zápletku podtrhla naprosto úžasná, velkolepá orchestrální hudba a samozřejmě, spousty malých i velkých příběhů jednotlivých lidí, bojujících pod vaším vedením s nepřízní osudu.
Koncem minulého roku jsem recenzoval konzolovou verzi hry, která se ovládala i běžela překvapivě dobře, ale sám jsem byl zvědavý, jaké budu mít pocity z návratu k PC verzi (protože nový datadisk vychází nejprve právě tam). Asi vás nepřekvapí, že s myškou se to ovládalo o fous pohodlněji a jelikož už začínám být celkem Frostpunk veterán, povedlo se mi vystavět relativně velké město (500 obyvatel), takže jsem ocenil i výkon mého PC (podle nastavení detailů a rozlohy staveb se vám na slabších strojích může stát, že se hra docela zadýchá).
- Hráli jsme na: PC
- Vychází na: PC (později také PS4, X1)
- Datum vydání: 21. ledna 2019
- Česká lokalizace: Ne
Poslední podzim
Už od první „filmové“ upoutávky na toto DLC jsem byl nadšený ze zasazení a atmosféry nejnovějšího přídavku. Jakkoliv byl úvod do původního Frostpunku skvělý (ta zoufalá pouť expedice skrz zamrzlou krajinu ke generátoru), chyběl tomu ten kontrast mezi „normálním“ světem a světem pod příkrovem ledu. Jak název datadisku napovídá, tentokrát se podíváme do doby před příchodem mrazu a zažijeme poslední dny v zelené přírodě, kdy se lidé ještě dohadují, zda jsou ty předpovědi vědců a meteorologů vůbec pravdivé.
Jste velitelem výpravy, která dostala úkol v odlehlé krajině severských lesů vystavět zázrak „moderní vědy“, gigantický parní generátor, jehož úkolem bude zajistit teplo lidem v jeho okolí po příchodu vědci předpovězené doby ledové. Stavba tohoto obrovského stroje je velice náročná na suroviny a čas, takže kolem ní založíte rozsáhlou osadu pro dělníky i inženýry, kteří budou těžit dřevo, kovy a uhlí, lovit divokou zvěř či ryby a samozřejmě, vynalézat vylepšení pro generátor samotný i infrastrukturu kolem něj. Aby toho nebylo málo, budete muset řešit také morálku vašich lidí, stanovovat zákony vaší společnosti, bojovat s nemocemi či úrazy a vysílat expedice do krajiny kolem vás, abyste našli nová loviště zvěře nebo zjistili, jak jsou na tom ostatní skupiny s jejich generátory (nápověda: špatně).
Zažijeme poslední dny v zelené přírodě, kdy se lidé ještě dohadují, zda jsou předpovědi vědců vůbec pravdivé.
Je překvapivé, jak silný příběh a atmosféru tahle strategická hra nabízí. Přiznám se, že mě to strhlo natolik, až jsem dohrál celý scénář na jedno (desetihodinové) posezení. Ta proměna z optimistického začátku, kdy lidé přijedou na místo vděční za práci a vysmívající se apokalyptickým předpovědím, přes fáze prvních nehod na stavbě a prvních zpráv z domova o chasu šílících davů, vyděšených předpovědí konce světa až po moment, kdy teploměry začnou ukazovat prudký pokles a dopadnou první vločky… bylo to jako sledovat vynikající katastrofický film a báječná hudba (bohužel žádné nové skladby během gameplay, pokud se nepletu) podpořená orchestrem i sborem, tomu dodala na síle.
Třídní válka
Po herní stránce datadisk přináší řadu novinek, včetně nových budov a technologií nebo nové knihy zákonů, pomocí které se musíte rozhodovat, jak budete formovat vaši společnost a čelit narůstající nespokojenosti i obavám vašich lidí. A právě tady najdete jednu z nejvýraznějších novinek. Zatímco původní hra vás tak nějak nutila opřít se buď o vědu a nebo víru, zde se budete muset rozhodovat mezi třídními vrstvami vaší společnosti: dělníky a inženýry. Každý z nich má ve vaší osadě nenahraditelnou roli a jejich spory občas prostě nelze řešit kompromisem – musíte se rozhodnout, komu budete nadržovat, o koho se „opřete“.
Zpočátku to samozřejmě není zas takový problém. Ačkoliv je DLC jednoznačně doporučeno pro zkušené hráče (jeho tutoriál nenapovídá prakticky nic o základních mechanikách hry, řeší jen novinky), samozřejmě začne relativně pozvolna. Motivace vašich lidí je dobrá a hrozby okolo nejsou drastické. Jenže pak přijdou všechny ty nehody, špatné zprávy z domova (které můžete cenzurovat, pokud se tak rozhodnete) a hlavně se začne ochlazovat. Vaši lidé budou muset často pracovat hladoví, v nebezpečných podmínkách a prodloužených směnách.
Budete se muset rozhodovat mezi třídními vrstvami vaší společnosti: dělníky a inženýry.
Velkou část hry se mi dařilo najít určitou rovnováhu. Sice jsem se rozhodl nadržovat inženýrům (šlo hlavně o to dokončit generátor a navíc lépe motivovaní inženýři vynalézají rychleji technologie, které usnadní život či přímo zvýší bezpečnost na pracovišti i pro dělníky), ale zároveň jsem dělníkům povolil hospody, prostitutky i další neřesti. Jenže jak šlo do tuhého, prošel jsem i já několika stádii zpřísnění – úspornější příděly potravin, odmítnutí řešení některých problémů a zvyšující se tlak na moje lidi, aby stavbu dokončili za každou cenu. Skvělá mechanika je, že vám ukazatel stavby generátoru napovídá, o kolik dní nebo hodin jsem napřed nebo pozadu za plánem.
Strhující jízda
Když si vezmu, že je Frostpunk strategická hra s možností zastavení času, kde je drtivá většina příběhu prezentována pomocí statických artworků s odstavci textu, je skutečně obdivuhodné, jak adrenalinový a příběhový zážitek jsem si z hraní nejnovějšího přídavku odnesl. Moc se mi nechce psát o některých skvělých zvratech, abych vám nekazil překvapení, ale hře ohromně prospěl ten kontrast mezi idylkou v zelené přírodě a zamrzlým peklem, s momenty napjatého čekání na výsledky průzkumné expedice nebo příjezd zásobovacího tankeru (loděnice s pravidelným zásobováním jsou vítaným „automatizovaným“ zdrojem surovin i nových osadníků… ale zase se na ně nespoléhejte přehnaně a vždy chystejte plán B).
Znovu také musím žasnout nad kvalitou hry jako celku. Při té kanonádě informací je obdivuhodné, že vám herní menu a ikony vždy podávají dostatečně ucelený přehled o všem, co potřebujete vědět. Stejně obdivuhodné je, jak silné lidské příběhy autoři dokáží rozehrát za pomoci pár vět o jednotlivcích, ať jde o zneuznanou mladou inženýrku, oplzlého předáka nebo zmrzačeného dělníka. Mimořádně povedené je také závěrečné shrnutí vašeho příběhu, kdy vám hra (stejně jako v původní kampani) ukáže časosběr růstu vašeho města a okomentuje, k jak zoufalým metodám jste se v zájmu přežití uchýlili. V mém případě to byl kromě jiného třeba i kanibalismus.
Hru i Season Pass můžete zakoupit na Xzone.
Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super 2019.
Recenze
Frostpunk: The Last Autumn
Pro fanoušky původní hry jasná povinnost (a mohou si přidat bod k hodnocení navíc). Pro všechny ostatní o důvod víc dát hře šanci, ačkoliv nováček by nejspíš neměl začínat právě tímto scénářem. Navzdory úsporné výpravě má tahle hra duši jako málokterá jiná. Škoda, že zrovna touhle epizodou nezačínala původní hra - jako úvod do příběhu je vynikající.
Líbí se nám
- Skvělý příběh
- Nelineární kampaň
- Nová kniha zákonů
- Kontrast zeleně s příchodem mrazu
- Systém zásobování a telegramů z domoviny
- Nezaměnitelná atmosféra
- Detailní nastavení obtížnosti
Vadí nám
- Úspornější výprava
- Absence nové hudby
Musím říct, že Frostpunk je jedna z mých srdcovek. Věřím tomu, že si průchod užiju stejně jako v základní kampani. Jen by me zajímalo, jestli mají vývojáři v plánu implementovat stavbu reaktoru i do endless módu.
Na prekladyher.eu je možné si do základní hry stáhnout češtinu, která funguje na steamu i originu. Na DLC se údajně pracuje.
me teda celej season pass prijde predrazenej, novyho obsahu je malo, celkove mohlo bejt i v zakladni hre vice druhu kampani a specializovanejch misi, takhle jsou si ty stavajici az moc podobny a hrajou se skoro stejne, tohle koupim jedine ve sleve…
jen si tak rikam, jestli by se frostpunk dal zpracovat jako deskova hra, stejne jako predchudce this war of mine, mozna ze by to byl uspech
Je pravda, že jednotlivé scénáře původní hry se hrají hodně podobně (vždycky je to podobný boj s časem, mrazem a trpělivostí vašich lidí), ale z příběhového hlediska se skvěle doplňují. Když jsem našel ruiny Winterhome, hodně mě zajímalo, co se tam stalo – zahrát si to „na vlastní kůži“ v druhé kampani bylo super.