Před několika dny došlo na vydání From the Ashes, prvního placeného DLC pro Kingdom Come: Deliverance. Už jsme vám přinesli dojmy a recenzi, ale to ještě není všechno. Když jsem se nedávno vydal přímo do kanceláří studia Warhorse, abych se na přídavek podíval, dostal jsem možnost zároveň vyzpovídat některé tvůrce. Výsledkem je poměrně rozsáhlý rozhovor s PR manažerem Tobim Stolz-Zwillingem a hlavním designérem DLC Prokopem Jirsou, kteří se o From the Ashes rozpovídali opravdu do detailu. A nejen o něm. Řeč tedy přišla i na současný stav Kingdom Come, stíhání bugů nebo na celkový plán na DLC, který ve Warhorse nedávno stanovili prostřednictvím tzv. roadmapy.
Varování: Rozhovor obsahuje menší spoilery spojené s příběhem Kingdom Come: Deliverance.
Jaké byly důvody pro vznik takto zaměřeného DLC, tedy přídavku, v němž znovu vybudujeme Přibyslavice?
Prokop Jirsa: Hlavní byla zpětná vazba od hráčů, ale i my jsme vždy chtěli mít nějaký prostor pro hráče. Dumali jsme nad tím, jestli má jít čistě jen o budovu. Dokonce jsme už v předprodukci řešili, jestli máme někde udělat Jindřichovi opravdu hezký dům, ale pak nám přišlo, že jsme schopni udělat něco výrazně hezčího. Tak nějak jsme se opět vrátili k tomu, co dělá Warhorse doufejme dobře, což je právě ta historičnost, kdy všechno zapadá do sebe. Doufejme, že se nám to s tou vesnicí podařilo.
Tobias Stolz-Zwilling: Fakt jsme hodně zjišťovali to, co chtějí fanoušci. Ono to zní sice vždycky vtipně, když to takhle člověk řekne, ale my jsme tohle DLC začali dělat až po vydání…
PJ: …docela dost po vydání. Proto jsme třeba tu roadmapu udělali až dlouho poté, ani jsme nedělali žádný Season Pass, protože prioritou bylo fakt opravit hru.
TS-Z: Přesně tak, to je strašně důležité, vážně jsme veškeré úsilí věnovali vydání. Kdyby bylo KCD propadák, asi by [roadmapa] takhle krásně nevypadala, ale dopadlo to dobře, lidi byli nadšení a nejvíc se ptali „chtěl bych mít někde prostě barák“. Přišlo nám jako super nápad mít někde ten barák, už jsme ho stejně nějak plánovali, ale ještě jsme to dotáhli dál. Pak tu byla i možnost znovu postavit Skalici nebo Rovnou.
PJ: Ale v tom zase byla historičnost, tohle se prostě neobnovovalo a opravdu jsme zjišťovali, že Přibyslavice jsou jako ruiny a ta vesnice skutečně byla obnovována, dokonce několikrát, a nakonec zanikla, někdy později. Takže nám přišlo, že nám to opravdu projde, protože vesnice existovala. Navíc jsme doufali, že si to hráč víc užije, když si odtamtud nejdřív vyžene bandity a pak dostane pověření, že tam opravdu může začít stavět.
TS-Z: I psychologicky si myslím, že je lepší naopak postavit něco nového a nestavět Skalici, když už víte, jak vypadala. Hlavně k tomu myslím budete mít mnohem silnější vztah. Je to moje, mám kostel, já si teď vybral, že chci mít mečíře a ten dělá pro mě a tak dál. Takže ten vztah je myslím mnohem silnější.
Jakmile jsem viděl roadmapu a spatřil na ní kostel, říkal jsem si, že to vypadá jako Rovná, která byla podle mého názoru v základní hře dost nevyužitá. Takže jsem myslel, že budeme stavět Rovnou. A pak se ukázalo, že jde o Přibyslavice…
PJ: Pro to byla spousta malých důvodů. Zaprvé třeba Rovná nepatřila historicky Divišovi, v tomhle případě má co říkat někdo jiný, tuším že Racek, což zase nedává smysl, protože ten by spíš chtěl obnovovat Skalici, která ještě historicky nebyla obnovená po opravdu dlouhou dobu. Takže pokud jsme si chtěli zachovat historickou přesnost a chtěli jsme mít reálné místo, které už tam je, což jsme chtěli, tak z toho velmi přirozeně vzešly Přibyslavice.
Dokážete zaručit, že hráč DLC spustí bez ohledu na to, nakolik zabugovaný stav herního světa může po dohrání mít? Donedávna kupříkladu v mém případě Diviš stál osamocený v totálně vylidněném Talmberku a odmítal komunikovat, což už se naštěstí spravilo. Stejně tak běžně vídám nefunkční ukazatele vedlejších úkolů. Jde tedy o to, jestli hráč může přijít za Divišem a rozjet DLC, ať už se mu hra rozbije jakkoliv.
PJ: Určitě. Pro nás bylo hrozně důležité, že za tohle někdo zaplatí. Nejde o nějaký vedlejší úkol, který by přinejhorším nešel. Tohle je něco, za co hráč zaplatí, takže hodně úsilí, aby to šlo, a hodně úsilí při testování padlo na to, aby DLC v jakékoliv fázi hry fungovalo. Jsou tu některé fáze, kdy nejde, ale to je záměrné. Například uprostřed bitvy nemůžete říct Divišovi „hele, neztratil se vám lokátor?“. Ale jinak jsme fakt hodně dbali na to, aby DLC šlo kdykoliv a dávalo smysl a aby si ho hráč, který nám dá těch 10 dolarů, opravdu užil.
Půjde něco takového zaručit i v případě budoucích DLC? Kupříkladu si nedovedu představit, jak rozjet druhé DLC zaměřené na milostnou aféru Jana Ptáčka, když v mnou používaném savu z konce hry za všech okolností čeká na kraji mapy a nikam se už z příběhových důvodů nepohne.
PJ: Všechny DLC bude možné hrát na konci hry. To zaručíme vždycky, už dávno jsme to řešili. To, co je u nás trochu jiné než jak to často bývá, je zakomponování do příběhu, takže naopak některé nejdou hrát úplně hned, jakmile zapnete hru, protože příběh se musí dostat do nějaké fáze, kdy to dává smysl. Ale na konci hry půjdou hrát všechny DLC.
TS-Z: Chci k tomu dodat, že bugy se nám samozřejmě taky nelíbí. Ale když sledujete, jak jsme na tom dělali, jak jsme se k tomu chovali a jak se k DLC i k základní hře ještě budeme chovat, tak i kdyby tam byla nějaká chyba, samozřejmě děláme všechno pro to, abychom ji spravili co nejdřív. Když jsme udělali hru, tak jsme hned šli na to, abychom ji spravili. Začali jsme sbírat nejen různé e-maily, ale koukali jsme i na streamy, na internet…
PJ: Máme systém, který nám „parsuje“ Twitter! Vážně to bereme odevšad, odkud to jde. A [ve studiu] to vždycky interně replikujeme a řešíme bugy, jak to jde.
TS-Z: Hodně se o hru staráme a chceme se ještě minimálně ten rok o ni starat. Když se kouknete na roadmapu, DLC končí někde na jaře, ale pak je tu ještě podpora moddingu a tak dále, takže my se o Kingdom Come chceme starat hodně dlouho. Myslím si, že se o singleplayerovou hru staráme neobvykle dlouho v porovnání s jinými studii.
Když špatně vyřešíte spory obyvatel Přibyslavic, může se stát, že se někdo bude cítit nespravedlivě a bude se chtít pomstít? Je vůbec možné, aby nesprávné řešení sporů mohlo stát Jindřicha život?
PJ: Až tak velké důsledky nejsou. Důsledky většinou ihned vidíte, buď dostane nějaká budova bonus, nebo někdo odejde, nebo rovnou někdo nový přijde… Některé na sebe navazují, ale většinou v systémech, kde se to čeká. Že by vás například přišla vymlátit banda banditů, to tam není.
TS-Z: Celé to DLC se hraje relativně lokálně. Jediný důvod, proč musíte Přibyslavice opustit, je získání surovin.
PJ: A případně VIPček (jako VIP tvůrci označují důležité postavy, které lze do Přibyslavic pozvat, pozn. redakce).
TS-Z: No, ty nejsou tak úplně suroviny. Všechno rozhodování a všechno, co v DLC můžete dělat, je lokální. Ale můžete všechny ty věci následně vynášet do světa, abyste je používali během úkolů, třeba koně.
Předpokládám ale, že z dějového hlediska nemá DLC dopad na příběh a obecně události základní hry.
TS-Z: Nemá.
PJ: To bychom museli měnit spoustu systémů. Na druhou stranu Jindřich je pouze správce, takže by to nemělo úplně zrušit tu ideu, že je prostě syn nikoho. Pořád dává smysl, že se k němu lidi chovají jako… Často ne úplně uctivě, protože je normální syn kováře.
Koho všeho je vůbec možné do Přibyslavic pozvat? Při hraní jsem pozval například Kuneše, ale co Tereza? Mnozí si stěžují, že romance v Kingdom Come jsou dost nedotažené a po milostné scéně dělá, jako by se nic nestalo, což by nějaké pozvání do nově vybudovaného hnízdečka mohlo lehce změnit.
PJ: Tereza pozvat nejde a mimo jiné je to z toho důvodu, že s ní plánujeme větší věci. A víc asi neřeknu.
Řeknete alespoň více o obecném zohledňování zpětné vazby?
PJ: Je to velký proces. Po každém vydání patche třeba máme tým lidí, který projíždí nejznámější diskusní fóra, projíždí, co přijde na Facebook, co přijde na Twitter, máme fakt software, který vše prochází, hledá slova a kouká, jestli nejde o duplikáty. Ale není to jen naše blahovůle, že jsme tak děsně dobří, fakt nám to i pomáhá najít bugy. Jsme pořád malá firma. Ono se to nezdá, je nás prostě sto. Ale v porovnání se společnostmi, které dělají hrozně velké hry, jsme poměrně malá firma, takže nám to vážně pomáhá v tom, abychom identifikovali největší bugy a záseky, které tam jsou, a doufejme je i opravovali.
Při hraní jsem si toho moc nevšiml, ale je v rámci From the Ashes dovoleno zlepšit atributy postavy? Je například možné pomocí dialogů v DLC zlepšit řečnictví, nebo je vše nějakým způsobem omezeno, aby mohl hráč levelovat jen v rámci základní hry?
TS-Z: Určitě jo. Ne všechno samozřejmě, ale minimálně všechny bojové atributy [na jednom místě]. A to nejde nikde jinde, to je pak velká výhoda. V bojové aréně dostanete jak lukostřelnici, tak malou arénu a v ní můžete trénovat veškeré zbraně a střílet s lukem. Pak dostanete vlastní laboratoř, takže si můžete zlepšit alchymii. Dostanete vlastní zahrádku, takže si můžete zlepšit herbářství.
PJ: V podstatě je toho tam spousta, ale všechno je v rámci původních systémů hry. Jak víte, v Kingdom Come se zlepšujete tím, že něco automaticky děláte, takže ve hře je spousta nových příležitostí, koho přemlouvat, ta aréna, kde můžete trénovat… ale není zde nějaký rozhovor, který vám dá plus dva body, nebo budova, která by vám hned dala plus pět nějakého skillu. To v DLC není. Pouze přirozeně, tak jako je to v normální hře, se zlepšujete. A je tam jeden zajímavý achievement. Když Jindřich neumí číst, míchají se mu písmenka. A protože výstavbu řešíte přes knihu, tak jsme přidali míchání čísel, což nebylo, a máme achievement za to, že DLC dohrajete a neumíte číst. Protože pak je to vážně docela těžké, když vůbec netušíte, kolik vám to vydělává, kolik vás to stojí…
TS-Z: Vidíte černá čísla, červená…
PJ: To tam je, to je pravda. Takže aspoň trochu tušíte, ale místo čísel jsou jiné znaky, takže je to docela… náročné.
Děkujeme za vyčerpávající odpovědi a hodně štěstí při dalším vývoji a podpoře Kingdom Come: Deliverance.
DLC pro PC verzi Kingdom Come: Deliverance můžete koupit na Xzone.cz.
Dobrý den, když máte ten software a také se na 99 procent se podíváte na diskuzi, tak můj seznam bugů většïnou se týkaj AI: Některá NPC se bugnou tak, že prospí 95 procent dne. Stalo se mi to u Rattajského kováře u horního hradu(ten navíc, když už byl v kovárně a zrovna nepracoval, tak se ke mně choval jako kdybych mu vstoupil na jeho soukromí pozemek(sledoval mě), nezačal pracovat dokud jsem neodešel mimo kovárnu, mimo jeho dohled a tím s ním nebylo možno ochodovat, nezobrazila se ta nabídka v rozhovoru, dokud nezačal pracovat) a u NPC, kterou v rámci questu pro šarlatána máte přemluvit k vytržení zubu. Dále pokud obchoduje s obchodníkem a během obchodování(opravování) se to NPC rozhodne odejít někam jinam, tak se bugne Inventář a je potřeba načíst starší save před tím obchodem. Konkrétně se stalo to, že označené předměty na opravu zůstali v inventáři označené a nešlo s nimi manipulovat(vyhodit, prodat, přesunout do koně, odznačit, i v obrazovce obchodníka(je pravda, že napravit to v okně opravování jsem nezkoušel)) při otevřeném inventáři(i). To se mi stalo u sázavského kováře, který obchoduje s brněním. Obchod jsem začal, když stál v předsíní a během transakce odešel k pultu, tím se obrazovka oprav sama zavřela a předměty zůstali v inventáři označení. Dále když vám Mirka ve větrném mlýnu řekne, kde je Timmy, její pomalejší bratr, tak jste komfrontováni s bandity. Je možno je přemluvit a tím 3 bandité odejdou a jeden zůstane(rozdělí se). Já jsem udělal to, že jsem je pak cestou sejmul. Ale i přesto ty dva bezejmení se objevili v Ratajské hospodě. To by bylo v pohodě. Kdyby ti bandité nezačali útočit na civilisty ale se strážemi se vzájemně ignorovali. To vyústilo v docela vtipnou situaci. Kdy stráže běhali mezi mrtvými civilisty a byly úplně zmatení, co se to děje(hlavně když už se na místo činu seběhla skoro celá Ratajská posádka) a mezi nimi v klidu pobíhali dva bandité, kteří „vršili hromadu“ z mrtvých civilistů. Hospodský to vždy schytal jako první. Nakonec jsem to vyřešil tak, že jsem rychle doběhl na místo činu a ty dva bandity jsem sejmul dřív, než stačili někomu vážně ublížit. Naštěstí se znovu už neobjevili po zabití, jak se to normálně stává NPCčkám i těm unikátním. (Ano, na zkoušku jsem zkusil vylidnit celý Talmberk až na tři nesmrtelná NPC, pak jsem se nechal zatknout Bořkem a asi to nebyl moc vážnej zločin, protože ve vězení jsem strávil pouze celých 10 dní a mezitím se celý Talmberk znovu obnovil včetně unikátních NPC se jménem(nejspíš to bylo jenom ublížení na zdraví, možná to Henry uhrál pouze na hospodskou rvačku)).
jedná se o patche s Hardcore modem.
No a já mám zase problém načíst střelecký turnaj o soudek vína. Já bych ho ukrald ale zatím mi to nejde, truhla jem oc těžká na mě. Asi holt ještě něco pokradu a pak to zkusím no.
hry jsou náročné na vývoj, času je málo a stojí to hodně peněz. Nedivil bych se kdyby se vývojáři uchýlili k tomu že začnou vydávat i „DLC : unbug pack I“. Já osobně bych to uvítal více než free to play a taky doufám že v kingdom come nebudou padat USBčka a krabice (nebo truhli) na klíče. Docela závidím všem co odehráli hlavní dějovou linku. Já sem se dostal jenom kousek a trávil jsme hraní vedlejších misí a bavilo mě to, ta hra je skvělá až na ty bugy to dokáže doslovat na***.
některý jsou vtipně. Viz výše.
Je mi úplně trapně za vývojáře, když se jich v rozhovoru několikrát Martin ptá, jestli mu něco půjde udělat, když je nějaká postava zabugovaná. Tohle je prostě ostuda..
Rozhovorovat a chválit si můžou jak chcou, ale to že s každým patchem tam přibydou další a další směšný bugy o tom nikde nic, od vydání ani zmíňka o naprosto otřesné optimalizaci – asi jedné z nejhorších v dějinách her alespoň co já sem zažil a s každým patchem mi to příde taky horší, než aby se to zlepšilo, někdy je to doslova nehratelný …
Súhlas. Minimálne na konzole je to najhoršie optimalizovaná hra aká je na trhu ( ak sa pletiem uveďte príklad). Je to ale škoda. Hru som sa snažil dohrať na druhý pokus ale doskakujúce textúry meter pred postavou, to je fakt humus. Klobúk dole za nápad, za mechaniky a príbeh ale optimalizácia je totálny amatérizmus.
Ano ta hra není stavěná na starší PC. Mám takovýto PC a i když mám FPS kolem 40 na vysoké hra se ve městech škube a textury se načítají klidně i pár minut. Kamarád má nové PC a nic takového tam nemá.
Hrál jsem pouze PC verzi a tam je videt obrovský kus práce, když to porovnám s původní verzi a aktuální 1.6. v obou případech jsem to dohrál az konce, ale kolikrát mi první verze hry sama spadla nebo jsem to musel vypnout kvůli bugum ani nespočítám. Nedávno jsem si ji koupil na steamu ve verzi 1.6 a aktuálně mám odehráno asi 80hodin a nestalo se, aby hra spadla, stejně tak jsem nenarazil na žádný bugy, které by znemožnily pokračovat ve hře. Tímto bych chtěl poděkovat všem lidem, kteří se na této hře podíleli. Byl to skvělý zážitek a pro mě jedna z nejlepších her za poslední dobu vůbec. Všiml jsem si jak se všude řeší optimalizace, nevím co k tomu říct doma na desktopu i7 první generace, tedy 10let starý procesor přetočený na 4ghz spolu s GTX 1080ti a žádný problém jsem neměl hra byla krásně plynulá 60fps. Nekdy se prostě vyplatí si připlatit za high-end komponenty. Teď to hraju na ntb za 30tis. s i7-7700 a GTX 1050ti, takže žádný zázrak a překvapivě běží také bez problémů 30-40fps. co
Jakto že už se vůbec nemluví o českým dabingu… Slibovali a nic… Prej když se bude prodávat a teď supr prodeje a nic.. Pěkně tichoucko.. Šel bych do něj jako blázen ukamenovat Vávru.. Sliby a hovno zabugovana česká hra bez češtiny… Na titulky jim z vysoka..
Dabing nikdy neslibovali, tak nelži. A z nedostatku času ani nebude
O českém dabingu se mluvilo, že by ti super patrioti od Vávry ho tam rádi dodatečně udělali. Pak zas říkali, že je to moc práce, zhruba třeba na čtvrt roku a že chcou dělat něco jiného. Někde bylo i psáno, že prvotní je anglický dabing a ostatní dabing případně i česky se do něj bude trefovat. Takže ano, byly tu náznaky, že by byl a patriotsky se udělal, ale pak od něj najednou upustili. A popravdě je to děsně trapné, když anglicky mluvící dabér tam nadává česky. A přitom třeba v hospodě je jako zvuková kulisa udělán přímo český dabing. Je to smutné, že je to takto moc nevěrohodné. Jinak rozhovoc fajne, ale nic moc. Spíše nic. Prakticky to samé co je na KCD kanálu na youtube. Čekal jsem lepší zpověď s plánem do budoucna.
podobně nadabované postavy, jako byly v Assassinovy 2, kde se kombinovala angličtina s italštinou, celkem zajímavé. Pokud by se nepodařilo zajistit dabing na úrovni Červeného Trpaslíka nebo Simpsnů nebo polský dabing Zaklínače, tak to asi nemá smysl. To co česky slyšíme v kině nebo v televizi je hnus.
Co se týká doskakování a dropů myslím, že je to daň za úroveň grafiky, která není dána ani tak úrovní modelů a textur ale spíše úrovní věrohodnosti Českého středověkého království. Hodně věcí vypadá, že jsou řešeny procedurálně, ať už se jedná o oblečení(procesor by to nezvládl tak rychle, proto grafika) nebo několik typů luk a dalších povrchů, které jsou velmi husté a je jich několik typů(kde musela aspoň trochu pomoct grafika při jejím vytváření a pokud ne tak optimizace by šla do kopru, což se neděje(extrémní množství volání funkcí vykreslit) nebo aby to bylo řešeno předem připravenými bloky, tak aby přechod vypadá přirozeně a navíc i sbíratelné rostliny můžou být řešeny procedurálně(pokud je jich hodně a zabírali by hodně místa na disku(pole sbíratelnýho vlčího máku), pak by se bloky inicializovali po každém sběru)). Ta jsou velmi detailní cesty a jejich okolí, což by pouhá hmapa a další mapy nezvládli při té kvalitě a hustotě detailů, kde navíc je vidět použití více vrstev. I to napovídá, že to vykreslila grafika na textuře při inicializaci bloku nebo používá tex coordinatý v bufferu(několik vrstev) a cesty se vykreslují na texturách každý snímek. Nebo grafika vykresluje mapy s tex coordinaty při inicializaci a pak se textura s cesty vykresluje každý snímek(vygeneruje se mesh cest, který se klasicky renderuje ale do textur bloků terénu(podobně můžou být řešeny řeky(některé jsou příliš úzké, aby to šlo řešit heigtmapou a podobně))). Dropy můžou být způsobeny ne úplně dokonalým asynchronním vláknem, možná tam je daný nějaké pevné omezení grafickou kartou při některých náročnějších procesech. Doskakování by šlo teoreticky zlepšit prioritizací procesů ve frontě. Ale je možné, že optimizace dosáhla svého limitu. (Ve Warhorses jsem nikdy nepracoval a s tvůrcema jsem maximálně prohodil pár slov na GDS)
Někde jsem četl, že sám Vávra říkal, že český dabing bude i kdyby ho měl sám zaplatit.
Jo a pak jsem viděl taky video, kde říkal že nebude, protože není na to čas. Nejde prý o prachy ale o ten čas.
„Myslím si, že se o singleplayerovou hru staráme neobvykle dlouho v porovnání s jinými studii“ – Ale vaše hra je ve srovnání s jinými studii taky neobvykle zabugovaná
Ač nerad musím souhlasit.
Záleží, s kým se srovnávají. CD Projekt RED se o své hry stará zhruba dva roky po vydání, kdy přibližně po roce po vydání vychází reedice (Enhanced Edtion / GotY). V případě trojky dokonce po letech přidal podporu 4K.
BioWare se o Dragon Age i Mass Effect (nepočítaje Andromedu) staral vždy zhruba rok a něco. Výjimku tvoří patch 1.10 pro Mass Effect 3 pro PS3, který vyšel dokonce až 1. dubna 2015, tedy 3 roky po vydání samotné hry. Poslední patch pro PC a Xbox360 verzi ME3 vyšel na konci ledna 2013.
Nevíte, jestli se dá do Přibyslavic dostat ten sázavskej kovář? Myslim, že se jmenune Míka. Měl sem pocit, že tam byla možnost, ale pak sem dělal nějakej quest pro něj a už tam ta možnost neni, ale u toho u kláštera pořád je. Možná sem si to ale jenom vymyslel. Každopádně to nemůžu nikde najít a hrát znova jenom kvůli tomu se mi to nechce.
Píšu to jako odpověď, protože se mi z nějakýho důvodu v mobilní verzi teď nezobrazuje u novýho komentáře tlačítko odeslat…
Můžete tam pozvat jednoho kováře/mečíře/platnéře plus záleží na výsledku jednoho vedlejšího questu kdo z nich tam vůbec bude chtít jít. Pokud už jste tam pozval nějakého jiného kováře, Míku tam nedostanete.