Asociace českých herních vývojářů (GDA) na tiskové konferenci v rámci akce GDS Prague 2023 přinesla výsledky za uplynulý rok.
Dozvěděli jsme se tak například, že v Česku momentálně působí 155 herních studií, každoročně jich přibývá okolo desítky. Tři čtvrtiny z nich jsou však menšího rozměru (pod 10 lidí). Velké firmy s více než 250 zaměstnanci tvoří pouze 1 % celkového počtu společností. Co se týče stáří, převládají studia založená před třemi až deseti lety. 54 % ze všech studií se nachází v Praze, dalším velkým centrem je pak už pouze Brno se 21 %.
K začátku roku 2023 v českém herním průmyslu pracovalo 2 634 lidí. Oproti předchozímu roku je to nárůst o nějakých 300 pracovníků, pracovních pozic ale vzniká mnohem více, letošní odhad je stanoven na 430. Podle šéfa GDA Pavla Baráka je tohle dlouhodobý problém českého herního průmyslu, jenž zároveň zapříčinil fakt, že se podle všeho herních firem v Česku vůbec nedotklo masivní propouštění, které můžeme vidět u firem v zahraničí. Naopak tedy stále shánějí nové síly.
Skoro dvě třetiny zaměstnanců tvoří Češi, zbytek pak cizinci, většinou z Polska, Spojených států, Slovenska, Ukrajiny či Nizozemí. Nejčastější pozice tvoří programátoři a grafici. Co se týče pohlaví, stále drtivě převažují muži s 82 %. Více než polovina pracovníků je pak ve věku 26 až 35 let. V průmyslu nejčastěji působí lidé s vysokoškolským vzděláním, hned v závěsu jsou ale ti se středoškolským. Samotné vzdělání ohledně herního vývoje si však většina lidí zajistila z online zdrojů či od kolegů, formální vzdělání v oboru má pouze 20 % pracovníků.
Co se týče obratu, odhad na letošek je zatím 7,6 miliard Kč, což by byl mírný nárůst oproti 7,52 miliardám za předchozí rok. Drtivá většina příjmů jde ze zahraničí, a to 98 %, největšími trhy jsou Spojené státy, Velká Británie, Francie, Německo a Čína. Za rok 2022 vyšlo celkem 60 českých her, 11 DLC a kolem 200 game jam titulů či studentských projektů.
Problémem je podle GDA také nedostatečná podpora ze strany státu, což by se mělo změnit už v příštích let díky připravovanému Státnímu fondu audiovize, kde budou na rozdíl od Státního fondu kinematografie zahrnuty právě i videohry.
Osobně jsem se pokoušel do průmyslu dostat, ale platové ohodnocení není tam, kde bych si ho přestavoval, takže jsem se na to eventuálně vykašlal a zůstal jenom u příležitostného freelancování. Je to ale škoda, rád bych k nějakému dílu zase přidal ruku, ale jak říkám, to nejdůležitější není tam, kde bych chtěl.
Jsou ve statistikách započítaný i mezinárodní studia jako Wargaming a Hangar 13 nebo se jedná o čistě české studia?
Jedno procento ze 155. Takže proč nenapsat, že jen jedno studio má více jak 250 zaměstnanců? Které to je? Bohemka?
Celkově tu pracovalo 2634 lidí. Od toho množství odečteme 250 na to jedno skutečně větší studio a vydělíme 154. A vychází nám odhad, že v průměru v našich studiích pracuje cca 15 lidí. To věru není mnoho. Dva tři programátoři, zbytek grafici, možná dva designéři, a majitel, který dělá po večerech od všeho něco. A hru testuje, kdo má zrovna „volný“ čas.
Ze tří čtvrtin si tuhle švandu nejvíc užívají jen ve dvou městech u nás. I přes nejvyšší nájmy a ceny nemovitostí. Nenechme se zmást tvrzením, že třetinu pracovníků tvoří cizinci. Ti cizinci jsou v drtivé většině Slováci. Cizinci asi tak, jako Ostraváci v Praze
A to je český herní průmysl v kostce.
P.S.: Jsem zvědavý na plánovou státní podporu „herního průmyslu“. Už teď se toho děsím.
Nevím jestli už mají 250, ale hodně se rozrostli poslední dobou SCS Software. To bude jedno z největších herních studií u nás.
Dle té fotky na jejich stránkách u možnosti kariéry je jich opravdu hodně..
https://www.scssoft.com/jobs
Na fotce jsem napočítal cca 147 lidí. Určitě jsem se sekl, takže řekněme, že jich je 170. Na fotce.
Ale jo, jsou velcí. 250 ale ještě ne. Můj tip je stále Bohemka.
Každopádně SCS svou velikostí hodně narušuje i ten průměr 15 vývojářů na studio. Tak když bychom odečetli od celkového počtu ta skutečně větší studia (Bohemka, SCS, možná ještě Warhorse a Mad Finger), tak by na zbytek možná vycházelo 10 lidí ve studiu. Bude to asi ještě horší, než jsem si myslel
No… AI (umělá inteligence ) to změní… a rázem budou naopak zaměstnanci přebývat :-(…
Hledám práci, mám zkušenosti s Unreal Engine 4/5 od roku 2015. Dělám i v C++, Blenderu. Mám na Steamu dvě hry.
Tak kdyby se zahraniční studia snažila vydávat každou svou hru alespoň s trochou originality, tak by zaměstnanců bylo málo, teď ale zjistili, že můžou blít jednu kopírku za druhou a lidi to stejně budou kupovat, tak proč cpát peníze do zaměstnanců, když můžou udělat CTRL+C CTRL+V a ejhle, nová hra na světě a potřeba byl jen zlomek pracovní síly. Herní průmysl se řítí do čím dal větších bobků.