Od vydání DOOM Eternal nám už unikla nějaká doba. Hra si v recenzích vedla výborně, například u nás na Zingu jsme ji obdařili známkou 9/10. Od té doby jste ale mohli na internetu postřehnout spoustu diskuzí o jednom ikonickém aspektu této série, kterým je pekelně metalový herní soundtrack vytvořen skladatelem Mickem Gordonem.
Oficiální soundtrack (OST) měl vyjít jako součást sběratelských edic, ale z nějakého důvodu se jeho vydání opozdilo. Po jeho vydání se ale zjistilo, že finální mix se liší a nedosahuje takových kvalit jako skladby, které jsou přímo ve hře. O tomto zjištění jsme před dvěma týdny napsali článek, kde můžete najít i reakci Micka Gordona.
V té době spousta lidí začala hanit Bethesdu, id Software, ale nedávný rozsáhlý dopis na Redditu, za kterým stojí samotný výkonný producent id Software, odhalil, že nic není, jak se zdá.
Na loňské E3 studio oznámilo, že OST bude obsaženo ve sběratelské edici hry DOOM Eternal. V té době ještě Mick neměl žádnou smlouvu s id Software ohledně OST, a kvůli dalším komplikacím, které studio v té době mělo, nechtělo se ještě více rozptylovat nad dalšími věcmi. Micka, kvůli OST kontaktovali až letos v lednu.
Nová nabízená smlouva byla podobná té, kterou Mick obdržel u hry DOOM (2016). id Software požadovalo minimálně 12 skladeb s tím, že za stihnutí dané lhůty obdrží ještě peněžní bonus. OST měl být dokončen brzy v březnu.
Mick Gordon na smlouvu odpověděl 24. února s tím, že on a jeho tým s podmínkami souhlasí, ale jelikož je čeká spousta práce, potřebovali by 4 týdny navíc, aby vše dokončili. „Nabídl, že díky času navíc dodá 30 skladeb a více než dvou hodinovou délku – včetně veškeré hudby ze hry uspořádané ve formátu soundtracku, což se domníval, že by byl nejlepší možný způsob, jak reprezentovat hudbu hry.“ id Software souhlasilo s tím, že Mickovi prodloužili lhůtu až o 6 týdnů. Čas tedy měl do půlky dubna.
Nastal duben a id Software začalo o Mickově práci pochybovat, a tak Marty Stratton, výkonný producent id Software, osobně oslovil vedoucího audio designéra id Software, kterým je Chad Mossholder, aby začal pracovat na své vlastní verzi OST, jako záložní plán, kdyby Mick konečný termín nestihl.
Začátkem dubna Marty kontaktoval Micka, kterému sdělil jejich záložní plán. Mick po pár dnech navrhl, že zkombinuje svou práci s tou id Software, s čímž souhlasili a jak požadoval, všechnu práci na skladbách mu zaslali.
Ve finální den Marty opět kontaktoval Micka s otázkou, co od něj mohou tedy čekat. „Mick naznačil, že stále dokončuje řadu věcí, ale že obdržíme alespoň 12 skladeb a asi 60 minut hudby a že to přijde pozdě večer. Následující ráno nás Mick informoval, že se dostal do problémů s několika skladbami a že dokončení by vyžadovalo další čas, což naznačuje, že chápal, že jsme blízko vydání, a zeptal se, jak bychom chtěli pokračovat. Požádali jsme ho, aby vydal skladby, které dokončil, a zbytek dodělal a vydal co nejdřív.“
„Po poslechu devíti skladeb, které vydal, jsem mu napsal, že si nemyslím, že by tyto skladby splňovaly očekávání fanoušků série DOOM nebo Micka – existovala pouze jedna skladba s typem těžké bojové hudby, kterou lidé očekávají, a většina ostatních zněla jako okolní muzika. [ambient] Po uzávěrce Mick dodal ještě zbývající dvě skladby.
19. dubna byl OST čítající 59 skladeb vydán a spousta lidí si všimla, že něco nesedí. Jak se v situaci zachoval Mick, si můžete přečíst v již zmiňovaném článku.
Celkově Mick Gordon se od této práce distancoval a na veřejnosti vypadal bez vinny, což vedlo ke slovnímu napadání vydavatele, vývojářů hry a došlo i na přímé a osobní útoky na vedoucího audio designéra id Software.
„Mick nám sdělil, že s některými úpravami ve skladbách od id Software nebyl nijak zvlášť spokojen. Chápu to z pohledu umělce a uvědomuji si, že tento názor je to, co ho přimělo k tomu, aby se distancoval od díla. Z našeho pohledu jsme však nechtěli být zapojeni do obsahu OST a neudělali jsme absolutně nic, abychom mu zabránili v plnění jeho závazků ve lhůtě, kterou požadoval a kterou jsme ještě víc prodloužili.
Nakonec se Mick obával, že mu přiznáme zásluhy jako spoluskladatele Chada – což jsme neudělali a nikdy bychom to neudělali. V metadatech je Mick uveden jako jediný skladatel a jediný umělec alba. Na hudebních stopách upravených id Software je Chad Mossholder uveden jako spolutvůrce.“
Kvůli všem těmto komplikacím a chování Micka Gordona, id Software již nebude s ním spolupracovat a v pokračování série DOOM včetně plánovaného DLC do DOOM Eternal zaslechneme tvorbu jiných hudebních skladatelů.
Stejně by tuhle blbost nezachránil ani soundrack z předešlého dílu. Jak se nakonec ukázalo tak je to oboje šité horkou jehlou.
Hmmm ? Hra považovaná za jednu z nejlepších stříleček vůbec a rozhodně nejlepší stílečku za posledních 10 let ?
Jo DOOM 2016 jo no.
A mohla by mě ta spousta lidí teda říct co přesně na tom soundtracku nesedí?
Mě to přijde jako naprosto parádní soundtrack.
Je dobré vědět o problému i z druhé strany 👍Každopádně je spíš chyba na straně ID Soft,že tohle řešili pozdě.Tady museli vědět už při oznámení hry,ba dokonce už při prvních plánech o hře,že lidé budou chtít Soundtrack hry,tak se to mělo řešit už při vývoji hry. Každopádně ani Mick není bez viny,nechtěl si prostě přiznat,že nestíhá 👍Každopádně je to škoda,uvidíme jaký soundtrack nabídne další Doom,pokud na něm teda Id pracuje.Ale vím,že bez Micka to nebude ono,ten nastavil laťku hodně vysoko 😎
Chyba nejspíš na obou stranách, jen fakt nechápu proč jako začínají řešit OST až 3 měsíce před vydáním (už tak odložené hry)
to si ale Bethesda podkopava nohy. Ost zacli resit az po odkladu, kde podle jejich vyjadreni meli resit jen bugy. A na to, ze pred tim na to mel vic jak rok, ted rushovat na dva mesice je blbost…
Tak to dopadá, když se věci řeší na poslední chvíli a a nikdo nepočítá s nejhorší variantou. Bohužel takto dneska management funguje skoro všude – všechno nejlépe hned a zadarmo.
No jo, pravda je vždy někde uprostřed.