Vesmírné RPG Starfield od Bethesdy je bezpochyby jednou z nejočekávanějších her tohoto roku. Před pár dny jsme se však dozvěděli pro mnohé nemilou zprávu, že na konzolích poběží pouze ve 30 snímcích za sekundu. John Linneman a Alex Battaglia z Digital Foundry nyní natočili speciální video, kde se Starfieldu věnují a mimo jiné odpovídají právě i na otázku, proč je frame rate takto omezen.
Starfield je velmi ambiciózní hra, která míří pouze na Xboxy aktuální generace. Nabízí velmi široký otevřený svět, respektive spíš otevřený vesmír. Jednou z funkcí této hry je navíc například to, že ukládá pozici všech předmětů na všech planetách, což je samo o sobě velká zátěž pro CPU, nemluvě třeba o umělé inteligenci NPC.
Todd Howard sice tvrdí, že hra dokáže běžet nad 30 FPS, v některých případech dokonce i na 60, jenže frame rate je velmi nekonzistentní. A jak podotýkají i experti z Digital Foundry, v případě nestabilního frameratu limitovaného procesorem se mohou vyskytnout nepříjemné záseky.
Právě limitace CPU je velmi pravděpodobným vysvětlením pro častou otázku, proč zkrátka vývojáři nesníží rozlišení. Jednoduše by to prakticky nepomohlo, procesoru by to nijak neulevilo. I když ani s rozlišením to není tak jednoduché, Howard mluvil o „4K“, ovšem zdá se, že jde o upscalované rozlišení, podle propočtů Digital Foundry se hra interně renderuje přibližně ve 1296p.
Co se týče dalších aspektů technické stránky, Starfield využívá vlastní real-time Global Illumination, nikoli však Ray Tracing, pro odlesky jsou zase použity real-time Cubemapy, stíny jsou vytvořeny pomocí techniky Screen-space a například volumetrické nasvícení je dost detailní i v dálce. Takže zatímco Ray Tracing, zdá se, hra vůbec nepoužívá, vývojáři implementovali několik efektivních technik, které dávají dohromady velmi kvalitní vizuál.
Zpátky ještě k frame ratu. John Linneman tvrdí, že 30 FPS bude opět standardem, a ostatně, není se co divit, teprve nyní se budeme pořádně dostávat do období plně current-gen her, které míří ambicemi mnohem výš než dosavadní cross-gen tituly. O tématu jsme psali článek už loni v říjnu, kdy se stejným názorem přišel Richard Leadbetter, taktéž z Digital Foundry. Jak problematiku vnímáte vy?
The DF Direct Special you've been waiting for! @dark1x and @Dachsjaeger dissect the excellent Starfield Direct, discussing rendering, visuals, gameplay – and of course, the decision to cap at 30 frames per second. https://t.co/E9Ch5HhptH pic.twitter.com/gSTInGTt3g
— Digital Foundry (@digitalfoundry) June 15, 2023
30 fps fungovalo u her s minimem particl efektu (pred 5-10 lety) = dynamika v jednom snimku… cim detailnejsi prostredi a drobnych pohybu, tak tim to tahah vic za oci…. minimum je aspon tech 45fps… 100+ fps pro deti s adhd
Vyžadovat 60fps je jen ubohá pozeřina. 30fps bylo a stále je naprosto dostačující!! Je dobře že koooonečně začnou přicházet hry vypadající opravdu „nextgen“. Měli tu být už před dvěma lety.
Ty seš ale mamles prej pozeřina…. to je ten pravý next gen, lepší grafika na úkor slideshow? Ještě že jsem PC hráč high + mašině na 80+ fps, takovou matlanici bych fakt nechtěl hrát, rip performance xbox mod, je to shame, kdo nezkusil 60fps tak absolutně netuší jako ty, že vracet se k 30fps je jako si koupit CRT monitor místo LCD.
Pcmr navždy bracho, ale s tím crt nemáš pravdu. Někteří bratři od PCMR šlechty, se vrací na crt. Dostuduj si
Tohle prostě nelze omlouvat.
30FPS je vážně porod na pc za 50K.
60FPS je hratelné, ale na monitorech s vyšší obnovovací frekvenci je to také děs.
90+ se už dá.
Ale i tak je to kravina. Hry by se měli dělat, tak aby to běželo na konzolích aspoň na těch 60FPS. Ale vývojáři jsou liný prasata, takže radši konzole 30FPS na pc odemčený framerate, ale optimalizace se taky řešit nebude. Prosím navalte prachy.
Klasický přístup dnešních vývojářů.
Blablabla… klasický přístup dnešních vývojářů, to víš že jo lojzo, PC v 60fps je poměrně v pohodě a jsem hráč s průměrným fps okolo 100+
Pořád se všude u každé blbe hry řeší blbě fps dpc. Ty kecy že to vypadá líp a hráči Maj rychlejší reakce je nehorázna pic*vína. Lidské oko není tak vyvynute. Za mě je 30 FPS dostačujících. A teď do mě PC gumy.
Já tedy při frekvenci nižší než 100Hz pociťuju rychlejš únavu a občas mě z toho i bolí hlava. Jasně, frekvence obrazovky a snímky za vteřinu nejsou to samé, ale plynulost obrazu je vyšší, když se tyhle hodnoty sobě blíží. O vyvinutí oka nebo reakcích nic nevím 🤷♂️
EDIT: A pokud vyšší fps než 30 lidské oko nevidí, tak vážně nevím jak vysvětlit, že když přesednu z PC na PS nebo dokonce na Switch, tak mě ta lenost obrazu doslova bije do očí.
Tak já to mám přesně naopak, u 30fps by mi doslova upadly oči strašná mazanice ta hra
Vzhledem k tomu, že nosíš místo brýlí popelníky (viz. tvá fotka na FB), tak mě tahle tvá reakce ani nepřekvapuje. Takže ano, tvé oči asi nebudou moc vyvinuté. Navíc většina reakcí na pohyb není odezva oka ale mozku, což opět… ve tvém případě je to asi ok.
Ty seš neuvěřitelnej gumák a ignorant, to není ani možný.
Třeba ne každý je zpomalený? 60 bylo minimum v 90. letech. 120 je aktuální minimum pro OK hraní. 30 nikdy nebylo na stole. Ale proti gustu…
Za tebe je možná 30 FPS dostačující, ale hry obvykle kupují lidé a ne koně a tak jsou tvé postřehy marginální, bo nejsi cílová skupina.
Podle toho na jaký žánr her.
1296p @ 30fps, loadingy planet a bethesdí řešení nasvícení, ta hra bude ještě větší masakr, než předvídali největší pesimisté
Řekl odborník
Hra může být dobrá, ale jen pro PC hráče, oc na to mají mašinu a ne toustovač za 13k R.I.P.
tak si rikam , esi to bude na PC nejak trapne omezene kuli jejich enginu na 75 fps jak u fallout 4 . tak at jdou do ….
Díky bohu za modifikace a odemknutí FPS snad u všech známých her… a to že už se někteří developeři snažili capnout hru i na 60fps.
Dobrý výsměch. Kdyby ta hra alespoň nějak vypadala….
ty vole , tak aspon 40 fps VRR ne ??
4k z 1296p, tak to je sranda ne
na co raytracing, radeji si vytvorime slozity globalni nasviceni v nasem enginu… tvl
tohle bude pri vydani zajimavej build…
ale je sympaticky ze to rikaj narovinu a tak nejak se za to ani nestydej (((:
Ještěže týden předem vychází BG3
osobně mi nevadí nižší framerate, pokud bude možnost si na 120Hz obrazovkách spustit 40fps variantu hry, protože 30fps ve střílečkách a rychlé akci tahá za oči, především v hrách typu Horizon, Control
Však tam bude cap na 30fps kvůli velkému výkyvu dropu fps, takže 40fps bych moc nepočítal.. jedině na PC
Xbox hry no na PS5 dostat exkluzivní titul na 30fps se nestane XD ale co čekat od firmy co vydává bug hry horší jak 2077 a k tomu ten shit Fallout 76 XD
Šabák, tys tu mezi komentářovou elitou opravdu chyběl
Tak třeba který exkluzivní titul na PS počítá a renderuje real-time nasvícení a stíny světa? To by bylo trochu trapný přistát na planetě a mít tam jen jednu pozici slunce ne? Nebo si přinejlepším přepnout tlačítkem den a noc a dělat woooow. Někdo zhasnul světlo.
Tak si užij to nasvicení a 30fps sekaní na každem pohybu postavy XD